Laatste volledige dag in Parijs

8 januari 2024 - Utrecht, Nederland

Beetje late blog, maar gisteren waren we zo druk, en vanochtend toen we vertrokken van Parijs en thuis aankwamen, was ik zo druk met de was en alles opruimen dat ik nu pas aan mijn laatste verhaal kom.

Gisteren was het stervenskoud in Parijs. Echt ongelofelijk hoe snel het weer kan omslaan. Gelukkig waren we vrij dik gekleed, maar toch was het wel de snijdende wind trotseren op straat.

Vandaag stond de Louvre en de Pantheon op de planning. Het Louvre museum zelf is al een plek waar je dagen door kunt brengen, dus hadden we ook besloten om hier iig. 3 uur door te brengen. Daar zijn we makkelijk aan gekomen.
Naast de bekende kopstukken zoals de Mona Lisa zijn we op zoek gegaan naar stukken met een  Chimaera erop. De Chimaera is een wezen uit de Griekse mythologie. Het is een monsterlijk schepsel, samengesteld uit delen van meerdere beesten, afkomstig uit de streek Lycië in Anatolië. Waarom dit wezen vragen jullie je misschien af. Arda heeft voor zijn profielwerkstuk gekozen voor het oprichten van een bedrijf. Alleen is dit niet bij zijn pws gebleven, maar heeft hij er echt werk van gemaakt. Hij ontwerpt streetwear en zijn merk heet…juist Quimera, geïnspireerd op het Griekse mythologische schepsel. Mochten jullie interesse hebben, kijk eens op http://www.quimeraclub.com . Er is al het een en ander uitverkocht, maar je kunt nog steeds producten bestellen. Zodra alles is uitverkocht, gaat hij nieuwe producten bedenken, ontwerpen en uitwerken.

Ik vind het stoer van hem dat hij het zo serieus neemt en gefocust is op wat hij leuk vindt. Mocht je hem willen helpen, bestel dan iets, maar voel je niet verplicht hoor:) Genoeg reclame over mijn kind, nu verder met onze dag.

We hebben dus in het Louvre als een speurtocht gezocht naar beelden met Chimaera erop, was een bijzondere manier van het ontdekken van het museum.

Na de Louvre gingen we met de metro richting Pantheon, maar voordat we de Pantheon betraden wilden we nog ergens eten. We hebben in zo een lunchroom gegeten en het was oprecht vies. We hebben er buikpijn aan overgehouden. Vegan eten en Parijs is geen goede combinatie, weet ik nu.

Na de lunch gingen we naar de Pantheon. Ik had online tickets gekocht, bleek het gratis te zijn op deze dag. Beetje irritant, maar ik kon het helaas niet terugdraaien.

In de Pantheon was een interessante, tijdelijke expositie ‘We could be heroes’ over het slavernijverleden van Frankrijk. Deze hebben we bezocht en zijn daarna naar de kelder gegaan, naar de tombes van vele beroemdheden. Arda wilde heel graag Voltaire en Rousseau bezoeken, en ik wilde graag Josephine Baker, Marie Curie en Victor Hugo bezoeken. We hebben ze allemaal bezocht en ook meerdere andere begraafplaatsen van belangrijke Fransen.

Na de Pantheon wilde vooral ik even ergens iets warms drinken en even tot rust komen. De hele dag door al die prikkels is echt heel heftig. Vooral vandaag na twee drukbezochte plaatsen had ik echt even rust nodig. Het was wel al 19.00 uur maar honger hadden we niet. We hebben uiteindelijk een café uitgekozen om iets te drinken. Heel toevallig zat er een jongeman naast ons die in Turkije bleek te wonen. Hij hoorde ons Nurks (Turks-Nederlands) praten en kon het niet helemaal plaatsen, dus vroeg hij welke taal we spraken. Hij zelf bleek een Irakees te zien, waarvan de ouders naar Canada waren geëmigreerd. Hij was dus zelf in Canada geboren en woonde sinds twee jaar tijdelijk in Turkije omdat hij in the centre of the world wilde leven:) om makkelijk te kunnen reizen. Wij als Canadafans vonden het superleuk om met hem te kletsen over Canada. We hebben hem echt het hemd van de lijf gevraagd over Canada. We hebben zeker een uur gekletst over van alles en nog wat; ondernemen, school, reizen. Was echt superleuk. Arda en hij hebben nummers uitgewisseld.

Ondertussen was het aardig laat en we wilden eigenlijk nog naar de Eiffeltoren zodat Arda daar wat foto’s kon maken voor zijn merk. We zijn met de taxi gegaan omdat we echt moe waren en aan het koukleumen waren.

We hebben even rondgelopen in de omgeving van de Eiffeltoren, we hebben er gegeten en zijn daarna met de taxi naar ons hotel gegaan.

In het hotel toen we in de lift stonden om naar onze kamer te gaan, heb ik het letterlijk in mijn broek gedaan:)) Arda kan heel goed typetjes nadoen, waar die mee bezig was in de lift. Ik moest zo hard en lang lachen dat ik het niet meer hield:D

Gelukkig waren we al bijna in onze kamer, dus hoefde ik niet zo rond te lopen :D

We hebben gedoucht, onze eigen dingen gedaan op onze schermen en sliepen best laat.

Vanochtend moesten we om 08.25 uur de trein nemen. Die hebben we wel gehaald, maar wel met irritaties vooraf:) Meneer wilde per se Energy drank en ik vond dat een slecht idee. Toen gaf ik toch toe, geen ruggengraat, maar toen nam dat apparaat 25 euro van mijn rekening (wat ik later terugkreeg overigens) waardoor ik mega geïrriteerd was. Niet eens om het geld, maar dat ik geen ruggengraat had:)  In de trein waren we even een half uur boos op elkaar, maar daarna was het weer goed.

We zijn trouwens in Rotterdam uitgestapt ipv. Amsterdam. Van daar konden we direct de trein naar Utrecht pakken. Ging veel sneller allemaal.

Thuis ben ik gelijk gaan opruimen, douchen, boodschappen doen en uitrusten. Arda heeft alleen maar geslapen, want meneer is het gewend om minimaal 10 uur te slapen :D

Dit was mijn laatste blog van deze reis.

Parijs blijft een prachtstad, en met mijn kindje, bijna volwassen man ondertussen, was het helemaal fijn. We hadden nog makkelijk een week kunnen blijven omdat er zoveel te zien in is Parijs, maar helaas, de plicht roept.

Geen idee wanneer we weer een reis gaan maken met z’n tweetjes, maar zodra we weer de weg opgaan, ga ik zeker weten weer schrijven.

Bedankt voor het lezen en tot later xoxo

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl