Back in town

3 augustus 2016 - Bangkok, Thailand

Daar zijn we dan weer, in het altijd koude en regenachtige Nederland. Ik had zo gehoopt dat het zonnig zou zijn, zodat de overgang van Thailand minder erg geweest zou zijn. Maar nee, Nederland heeft ons verwelkomd met zijn typische weer.
Onze zeer lange vlucht ging gisteren vrij vlot. We hebben met Swiss air gereisd en ik moet zeggen dat de service wel wat te wensen overliet. Het kabinepersoneel is erg chagrijnig en stelt je niet echt op je gemak. Het vliegtuig was wel heel modern en nieuw. De schermpjes waren touchscreen en ze werkten erg goed. Ik heb in die twaalf uur zo een vier films en heel veel series gekeken. Verder hebben we met Arda spelletjes gedaan. Zonder het scherm weet ik niet hoe we die twaalf uur door zouden komen. Toen we over Afghanistan vlogen, zaten we zo laag dat we het typisch Afghaanse landschap heel goed konden zien. Was zo mooi om mee te maken.
Om 22:30 landden we dan eindelijk op Schiphol. Mijn vader was er om ons op te halen. Arda was wel kapot en viel direct in slaap in de auto. Ik heb thuis ook niks meer gedaan en ben gelijk het bed ingedoken.
Ik had jullie beloofd om een budgetindicatie te geven. Ik let tijdens vakanties absoluut niet op mijn budget en doe alles waar ik zin in heb. Ik koop wat ik wil, eet waar ik wil en  doe alle excursies die ik zou willen doen. De bedragen die ik zal geven zijn dus ook erg ruim. Je kunt het ook makkelijk doen met bijna de helft van wat ik opschrijf, maar dan moet je wel steeds berekenen hoeveel je uitgeeft.

Ten eerste de vlucht van Amsterdam naar Thailand. Dit is de grootste kostenpost. Ik heb al in november geboekt zodat ik goedkoper uit was. Ik had goedkopere tickets kunnen vinden maar ik vind gunstige tijden belangrijk en heb daar niet op bespaard. Onze tickets, voor twee personen, kostten € 1443,93.
We hebben drie binnenlandse vluchten geboekt. Deze kostten voor twee personen in totaal € 468,40. Ook bij deze tickets had het goedkoper gekund maar ik heb op de tijden gelet. Verder kun je in Thailand voor heel goedkoop met de trein reizen, maar daar doe je dan bv. 12 uur over. Omdat wij maar drie weken hadden, vond ik dit zonde van de tijd.

We hebben vier verschillende hotels geboekt en hebben dit via hotels.com gedaan. Op deze website zijn de prijzen goedkoop en je hebt een spaarsysteem waar je voor gratis nachten kunnen sparen. Dit is erg handig gezien we vrij vaak hotels boeken. We hebben mooie hotels gekozen en nooit voor hotels gekozen zonder airco, zwembad en ontbijt. Totaal waren we € 1198,90 kwijt aan hotels. Nogmaals, dit is een heel groot bedrag voor hotels in Thailand, dus schrik er niet van. Je kunt ook met de helft van dit bedrag je hotels boeken.

Als laatste ons zakgeld. In dit bedrag heb ik alles meegeteld; de excursies, de massages, de souveniers, het eten, het vervoer etc. etc. In totaal hebben we €1176 uitgegeven. En dan hebben we nooit op het geld gelet en alles gedaan wat we wilden. Voor drie weken Thailand per persoon is dus ongeveer €600 meer dan genoeg.

De hele reis heeft mij in totaal € 4287,23 gekost. Dat lijkt een heel groot bedrag, maar vergeet niet dat hier de vluchten bij inbegrepen zijn en die kunnen heel duur uitvallen, vooral als je gebonden bent aan de schoolvakanties. Als alleenstaande ouder heb je niet altijd de mogelijkheid om dit bedrag in 1 keer neer te tellen. Ik heb dit dan ook verspreid over de maanden. Het belangrijkst is om de vliegtickets ruim op tijd te boeken. De hotels kun je dan vanaf december gaan boeken. Elke maand een hotel is mijn manier van boeken geweest. De laatste drie maanden heb ik gespaard voor ons zakgeld. We hebben trouwens geld overgehouden van ons zakgeld. Natuurlijk is het handig om een buffer te hebben voor het geval dat, maar in principe hoef je er niet te veel voor te sparen.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit budget vinden en als jullie als wereldreizigers tips voor mij hebben m.b.t. het besparen op het budget, dan hoor ik die graag.

Dit was mijn allerlaatste blog over Thailand. Arda gaat ook nog een stukje schrijven over zijn ervaringen en daarna is het echt afgelopen.

In de herfstvakantie (midden-Nederland) zijn we van plan om een citytrip in Europa te maken. Houd dus de website in de gaten, zou ik zeggen ;) En anders hoop ik jullie terug te 'zien' op 29 december. Zoals ik eerder al benoemde, gaan we dan met Arda naar New Yorkkkk.

Voor de allerlaatste keer; La Kohnnnnn.