Dwalen door kleine straatjes

26 december 2017 - Athene, Griekenland

Vandaag hebben we zoveel geslenterd en zoveel gezien, ondanks dat alle musea dicht waren vanwege de tweede kerstdag. Athene is één groot openluchtmuseum, op elke hoek kom je wel historie tegen dus de kans om niet veel te zien is wel heel erg klein. We begonnen eerst onze dag met een lekker ontbijt met als uitzicht het Akropolis. Dit was tevens ook de eerste keer dat we het zagen. Net zoals alle eerste keren was dit ook magisch. Dat is het leuke tijdens reizen; elke keer dat je iets nieuws tegenkomt, voel je iets magisch gebeuren. Alsof je wakker wordt geschud. Na het ontbijt gingen we de straat op met de intentie om naar de wijk Anafiotika te gaan. Dit is een klein wijkje op de top van een berg. Er komen geen auto's, je hebt smalle straatjes en alles huizen zijn wit. Zo schattig. Maar goed, we waren van plan om daar te beginnen maar we liepen in Plaka en het was daar zo gezellig dat we daar heel lang hebben gewandeld. We hebben ook een beetje gewinkeld en lekker rondgekeken. Ook hebben we een paar kerken bezocht, onder andere Het Monastiraki Kathedraal. Heel indrukwekkend, vooral omdat ze zo oud zijn. Hierna zijn we even naar ons hotel geweest om onze gekochte spullen achter te laten zodat ik ze niet mee hoefde te sjouwen. Hiernaa zijn we eindleijk naar Anafiotika geweest. Wat een prachtige wijk. Alsof de tijd heeft stil gestaan. Alles is er zo vredig en rustig, echt adembenemend gewoon. We hebben daar lang rondgelopen en heel veel foto's gemaakt. Arda vond het uitzicht ook heel mooi en heeft dus ook heel veel foto's en filmpjes gemaakt. Toen we weer richting de bewoonde wereld wilden lopen kwamen we een heel leuk koffietentje tegen. Er zaten alleen maar locals wat wij een goed teken vonden. We hebben hier iets gegeten en gedronken. Ook weer een superschattig tentje. Hierna zijn we naar het Parlementsgebouw geweest omdat daar elk uur de wacht wordt gewisseld en dat is een hele happening om te zien. Hier hebben we naar gekeken en daarna willekeurig een straat ingelopen. En waar kwam die straat aan het eind op uit? Het stadion waar de eerste Olympische spelen zijn gehouden! 300 v.Chr. was er op deze plaats een houten stadion, maar volgens mij ergens 1893 is het huidige stadion gemaakt. Zo gek om hier te staan wetend dat er al eeuwen mensen rondlopen hier en allemaal verschillende soorten sporten beoefenen. Echt heel bijzonder om dit mee te maken. In de avond zijn we naar een vegetarisch restaurant geweest, Avocado, waar ik al voor had gereserveerd. Het eten was er heerlijk maar zoooo veel. Na het eten hebben we rondgeslenterd in de Ermoustreet. Het viel me vandaag op dat je overal toetjeszaken hebt. Dat is echt een gemis in Nederland :) Ik heb een toetje gegeten en Arda een ijsje. Nu zitten we in onze hotelkamer en rusten lekker uit. Morgen gaan we eindelijk de Akropolis op. Ik kan niet wachten. Kalinigtaaaaaa :)