fietstour door een prachtig dorp

21 juli 2017 - Kota Bharu, Maleisië

Weer een dagje in Kota Bharu in een kampong. Vanochtend na het ontbijt gingen Arda en ik een fietstour maken. En het was waarrmmmm, verschrikkelijk. De heenweg ging heel vlot. We konden de instructies goed volgen en verdwaalden niet. Het was echt heel mooi om door de plantages en palmbomen door te fietsen. Elke keer ben ik weer verbaasd over hoe groen en mooi het hier is. We hadden geluk want het is vrijdag en op vrijdag is hier een lokale markt. Daar zijn we even gestopt en hebben rondgestruind op de markt. Wij waren de enige toeristen dus wij waren meer een bezienswaardigheid dan dat zij het waren:)) En heel opvallend; ik was de enige vrouw,inclusief meisjes, die geen hoofddoek droeg. Dat was best een beetje raar. Ik werd wel aangekeken maar de mensen waren echt superlief en vriendelijk verder. Het is raar om in de minderheid te zijn. Dat had ik ook in Ghana op de markt. Daar was ik de enige blanke. Dan voel je weer eens hoe het is om in de minderheid te zijn ergens. Maleisiërs zijn superlief en zullen nooit onaardig doen of iets zeggen oid. De markt was overigens erg gezellig maar nogmaals; heel erg warm. Op de terugweg ging het minder goed. We verdwaalden en konden het onmogelijk terugvinden. Toen is een meneer op een bromfiets ons voorgereden:) In de namiddag hebben we in onze kamer een beetje uitgerust en daarna op zoek gegaan naar food. Hebben we niet kunnen vinden:) We vonden een heel klein supermarktje en toen hebben we daar maar wat bananen en drinken en zo gekocht. Je moet hier echt heel veel drinken anders zwel je op. Ik heb echt opgezette handen en voeten, eigenlijk mijn hele lichaam. Ik denk dat ik weer twee weken nodig zal hebben om bij te komen thuis:) Na het uitrusten heb ik mezelf laten masseren. De enige masseur uit het dorp, masseren zit generaties lang in haar familie bleek, kwam naar onze kampong om mij te masseren. Ze begon met gebeden en met het blazen naar mij(voor de leken onder ons; dat blazen heb je in veel culturen. Je blaast dan het gebed naar de ander toe). Daarna begon ze me te masseren en steeds op verschillende plekken op mijn lichaam vertelde ze wat ik fout deed in mijn leven:) Vooral bij mijn bovenarmen en bovenbenen was het helemaal mis. Ze zei dat ik een zeer krachtige vrouw was en sterk in het leven stond maar dat ik te gestresst was en dat ik te veel rondliep (letterlijk). Terwijl ze me vertelde dat ik te gestresst was, zat ik in mijn hoofd te bedenken of de was wel op tijd aan zou komen vandaag:) Maar al met al was het een zeer bijzondere ervaring met een zeer bijzondere vrouw. Na de massage hebben we nog wat op ons balkon gegeten en daarna zijn we weer gaan eten bij de buren. Het eten is goddelijk gewoon, echt super. Arda heeft hier ook weer vriendjes gevonden en heeft lekker in het zwembad en op het grasveld gespeeld. Straks gaan we nog wat uitrusten en dan lekker naar bed. Morgen ga ik met een Maleisische instagramvriendin kennismaken hier. Ze is speciaal voor mij naar Kota Bharu gekomen en we gaan morgen de hele dag samen doorbrengen. Zo leuk! Arda en mijn moeder gaan een batikworkshop doen en voor de rest mogen ze zichzelf vermaken morgen. Slaap lekker allemaal.