Laatste dag Hanoi en de nachttrein

22 juli 2018 - Hanoi, Vietnam

Ik werd vanochtend om 11 uur wakker, om 11 uur! Volgens mij heb ik dat nog nooit van mijn leven gedaan. Niet als kind, niet als puber en helemaal niet als mama:)Maar ik was zo moe van de afgelopen dagen en alle indrukken dat ik echt moest bijkomen. Na een rustige wake up ben ik eerst ergens gaan ontbijten met een Bang Mi en een smoothie.  Normaal gesproken zeg ik altijd dat ze geen suiker in mijn smoothie moeten doen omdat ze in Azië smoothies het liefst zoeter dan zoet maken. Vandaag heb ik dat niet gezegd omdat ik het gevoel heb dat ik wel wat fake energie kan gebruiken. Na mijn ontbijt heb ik voor het eerst een Grab (Aziatische Uber) motorbike geroepen. Was leeukkkkkk!!! Met de brommer ben ik naar Hoa Lo prison gegaan. Deze gevangenis werd gebouwd om als gevangenis dienst te doen onder de Franse heerschappij. De Fransen sloten er politieke gevangenen in op en noemden het gebouw 'Maison Centrale'. Het gebouw opende de deuren in 1896 en er was ruimte voor zo’n 450 gevangenen, maar de realiteit toonde dat het aantal gevangen vaak meer dan het vierdubbele bedroeg. De gedetineerden leefden er dan ook in mensonwaardige omstandigheden. Ook de manier waarop de gevangen behandeld werden, was beneden alle peil. Later, tijdens de Vietnamoorlog, verbleven hier Amerikaanse krijgsgevangenen. De soldaten noemden de gevangenis 'Hanoi Hilton’.

Dat was een stukje Wikipedia, ter informatie:)

Het was erg indrukwekkend maar ik heb er wel mijn vraagtekens bij hoe objectief het is geschetst. Maar dat er veel gruwelijkheden hebben plaatsgevonden is een feit.

Na de gevangenis heb ik weer een Grabmotorbike geroepen. Hij heeft me afgezet met 5000Dong (iets van 20 cent) maar ach, ik kan er mee leven:)

Met de Grab ben ik naar Trang Tien plaza geweest. Een superluxe shopping mall waar rijke Vietnamezen komen. Ik ging hier een cafè in dat helemaal verstopt zat. Ik liep naar binnen en kwam een onrealistische situatie binnen. Overal (rijke) jongeren met hun laatste model Iphones en cocktails in hun hand. Ze waren erg verbaasd om me te zien. Op de achtergrond iets van Rap of zo. Gelukkig liep ik niet rond met mijn harembroek en had ik iets fatsoenlijks aan:) Op een gegeven moment kregen twee jongens een heel grote ballon en die deden ze aan hun mond. Iets om high van te worden of zo?

Ik vond het erg raar en bizar om hier terecht te komen. Een totaal andere wereld en ander gezicht van Vietnam.

Zelfs de toiletten van dit shoppingcenter was bizar (zie mijn foto’s).

Na deze gekke ervaring liep ik naar de Hoan Kiem lake. Overal was er muziek, optredens en locals. Overduidelijk dat deze locatie the place to be is op zondag:) Was heerlijk om hier rond te lopen en mensen te observeren. Ik heb een paar kleine dingetjes gekocht, waaronder een schriftje. In elk land dat ik kom, koop ik een schriftje. Ik heb een schriftjesfetish en hoe kitscher hoe leuker. Voor kitsch moet je in Azië zijn, dus dat zit wel goed.

Hierna heb ik ergens een vegetarische hamburger en patat gegeten.

Verder heb ik met leuke mensen gesproken rondom de Hoan Kiem lake. Het is heel mooi om maar heel kort in iemands leven te mogen kijken en dat je daarna weer kan doorgaan met waar je bent gebleven. Die mensen zie je nooit meer terug maar waar zouden ze zijn als ik weer in Nederland ben?

Na deze superleuke ochtend en middag ben ik rond 17.00 uur teruggegaan naar de homestay zodat ik mijn spullen kon gaan pakken voor de volgende bestemming; Sapa met de nachttrein!

Voordat ik vertrok, kreeg ik nog een toetje van de homestayeigenaar en heb toen een Grab motortaxi geroepen om naar het treinstation te gaan. Trouwens, als jullie ooit naar Hanoi gaan ; Hanoi balcony homestay is the place to be! Wat een leuke plek om te verblijven en superlieve eigenaren.

Op het station heb ik nog lang met verschillende backpackers gekletst. Was supergezellig.

En toen kwam het grote moment:) Met welke aso’s zou ik in een coupe moeten doorbrengen de komende nacht:) Ik had me op het ergste voorbereid maaarrrr... zat er een heel schattig 19 jarig Nederlands meisje in mijn coupè:) Verder niemand. We hebben veel gekletst en liggen nu in bed om een poging te wagen te slapen. Mijn volgende blog zal uit Sapa zijn, hopelijk.