Oog in oog met olifanten.

18 juli 2016 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag hebben we kenmisgemaakt met één van de mooiste beesten op aarde, de olifanten. Als je naar Thailand komt, is het bijna vanzelfsprekend dat je een ritje maakt op een olifant. Veel toeristen doen dit, niet wetende met wat voor leed olifanten te maken hebben gehad voorafgaand aan hun toeristische ritje. Olifanten die maandenlang vast worden gebonden met touwen aan een boom en leren gehoorzamen dmv haken die in hun lichaam en ogen wordt gestoken, olifanten die kunstjes moeten doen in circussen en zwaar worden afgestraft als ze niet luisteren en natuurlijk olifanten die minstens 500 kilo op hun rug moeten dragen voor het pleziertje van de toerist. Met deze mishandelde olifanten hebben we vandaag kennisgemaakt in elephant nature park. Alle olifanten, en 400 honden en katten, die hier wonen zijn in het verleden mishandeld door de mens. Alle olifanten hebben dan ook een trauma overgehouden aan hun verleden als slaaf. Ze mankeerden ook allemaal iets; blind (door de flitsen van toeristen), poot waar ze niet meer op kunnen staan, oren die eraf zijn gesneden vanwege infecties en ga zo maar door. Het park waar wij vandaag naartoe zijn gegaan vangt deze olifanten op en probeert ze in een zo natuurlijk mogelijke omgeving te laten leven. Wij mochten vandaag een dagje meelopen en helpen bij de dagelijkse dingen. We hebben ze gevoerd, gewassen in de rivier en geknuffeld. We deden precies waar de olifanten zin in had. Hadden ze geen zin in zwemmen? Dan moesten wij gewoon wachten. Het was ongelooflijk om oog in oog te staan met deze enorme dieren. De gidsen vertelden met zo veel passie en liefde over elke olifant en hun tragische verhaal dat ik er bijna tranen van in mijn ogen kreeg. Het was zo bijzonder en zo mooi dit te mogen beleven. De bergen, de natuur, de olifanten die vredig rondliepen,ik mag me gelukkig prijzen dat ik dit heb mogen ervaren. Arda vond het ook superleuk en kon zijn handen niet afhouden van de olifanten. Het is erg bijzonder om dit met Arda samen mee te kunnen maken. Deze ervaring vergeten we nooit meer.

Na het park was het echt tijd voor een verkoelende duik in het zwembad. De eigenaar van het hotel is Nederlandse en kwam vandaag naar ons toe om kennis te maken. Erg leuke en sympathieke man. Het personeel in ons hotel is ook perfect. Mooie mensen met hart voor hun werk en oprecht geïnteresseerd in de gasten. Na het zwemmen hebben we gegeten en nog een beetje gewandeld in de stad.

Na dagenlang inspannende maar superleuke activiteiten merken we dat we langzamerhand heel erg moe aan het worden zijn. We hebben dan ook besloten om de laatste drie dagen die we hebben in Chiang Mai te benutten met het verkennen van de stad, lekker eten, heel vaak naar de massage en manicure/pedicure gaan en lekker winkelen. Na Chiang Mai vliegen we naar Phuket waar we ook heel veel gaan luieren.

1. Birgit:
    18 juli 2016
    Hoi Ayse en Arda! Jullie beleven allemaal avonturen en wat leuk, dat jullie die via deze blog met ons delen!
    Veel plezier nog !
    Groetjes van de thuisfront
  2. Ayse:
    19 juli 2016
    Hi Birgit, Ik vind het erg leuk om elke dag te schrijven. Het is een terugblik op de dag en dan vergeten we niet wat we allemaal hebben gedaan als we terug zijn in Nl. Blijf lezen zou ik zeggen:) Knuffel voor de Önces
  3. Ilknur:
    22 juli 2016
    Arda, wat cool zeg!!! Heb je ook op de olifant gezeten? Zo te lezen genieten jullie volop moeder en zoon!!!
  4. Ayse:
    23 juli 2016
    Hoi Ilknur teyze, We gingen niet op olifanten rijden, dat is mishandeling. Wij gingen naar een olifantenplaats met olifanten die mishandeld zijn. Doei, Arda