Wildlifespotten,wat een dag, wat een daaagggggg

16 juli 2017 - Kuching, Maleisië

Vandaag was echt een dag vol adrenaline, zooo gaafff. Om 07:45 uur moesten we verzamelen bij de receptie. Samen met ons waren er nog twee Nederlandse gezinnen die met ons meegingen. We gingen vandaag namelijk naar het Orangoetan rehabilitation centre om, als we geluk zouden hebben, orang oetans te spotten. Voordat we het oerwoud in konden, kregen we een briefing over de veiligheidsregels. Wij zijn te gast bij de orang oetans, dat is heel belangrijk om steeds in je achterhoofd te hebben. We liepen rond met een ranger die heel veel wist over de bewoners. Zo interessant hoe orangoetans leven. Één van de mannetjes, Richie, blijkt vijf vrouwen te hebben en een echte rokkenjager te zijn, Hij krijgt kinderen en laat dan de kinderen achter bij de moeder en gaat zelf genieten van het leven:) Zo grappig. Maar dit centrum heeft ook een keerzijde. De volwassen orangoetans zijn gered uit de handen van de mens. Tijdens onze reizen zien we elke keer weer dat de mens en gruweldaden verricht tov andere levende wezens. Olifanten,orangoetans, apen, tijgers etc. etc. Echt, wij mensen zijn echt soms door en door slecht. Maar goed wij hadden het geluk dat we twee orangoetans hebben gezien, moeder en zoon. Ze waren zoo schattig. We moesten heel stil zijn omdat ze anders niet zouden verschijnen. Het was heel spannend allemaal. Rond 12 uur waren we terug in ons hotel. Arda heeft met alle kinderen in het zwembad gespeeld en ontzettend veel plezier gehad. Om 16.00 uur vertrokken we weer, ook weer met dezelfde gezinnen toevallig. Nu gingen we naar Wetland national park om wilde dieren te spotten. Het doel was om dolfijnen, krokodillen, vuurvliegen en neusapen te spotten. Vooral de neusapen zijn erg bijzonder omdat ze alleen maar op Borneo voorkomen. We gingen met een boot voor ongeveer 12 boten de rivier op. My Godddd, de rivier was prachtig met al die verschillende bomen en planten. We gingen eerst naar een eiland waar de neusapen zich bevinden. We konden het eiland niet op maar we kwamen, zonder motor, heel dichtbij het land. En wat zagen we? Vier neusapen tegelijk! Dat is echt heel bijzinder omdat ze zich niet zo snel laten zien. Het was zoooo gaaf, Wij midden op Borneo op een bootje neusapen spotten en ook nog eens zien! Voor de krokodillen moesten we langer zoeken maar die hebben we uiteindelijk ook gezien. Was wel eng hoor, die ogen zo uit het water. We begonnen met varen rond 17:00 uur maar uiteindelijk was het 20:00 uur en we zaten nog steeds op de boot, helemaal pikkedonker en wij met een nachtlamp op zoek naar krokodillen. Was best wel eng. Vuurvliegjes hebben ee ook gezien maar helaas geen dolfijnen. Maar dat geeft niets want dit was ook al heel erg indrukwekkend. Onderweg zijn we in een zislamitisch dorpje gestopt o mer rind te lopen. Ik heb daar honing uit een bijenkorf geproefd. zerg direct uit de korf! Met een rietje! Supergaaf! Toen maakte onxevgids opeens haast en moesten we heel snel de boot in. Het begon te regenen en hij was bang dat we in een storm terecht zouden komen. Hij had gelijk want we kwamen in een stortbui niet normaal. We waren helemaal nat, niets was meer droog. Het was best wel eng. De rivier was echt pikdonker, de boot die schommelde en dan nog echt keihard regen. Maar de adrenaline was behoorlijk aanwezig, ik voelde echt dat ik leefde:) Dus prima dat ons dit is overkomen:)) Trouwens, deze avond zijn we verhuisd naar een ander hotel. Waar we zaten moesten we steeds van kamer verwisselen en onze kamer vandaag was echt biet goed, Nu zitten we in een stadshotel in het centrum. Veel lekkerder. Morgen gaan we naar Bako national park; neuspaen, spinnen, slangen en andere dieren spotten. Ik heb er echt zin in. Tot morgeeennnn.