2019, mooie reizen tegemoet

3 januari 2019 - Utrecht, Nederland

Lieve volgers,

Ten eerste wens ik jullie een heerlijk 2019 met prachtige reizen en ontmoetingen met nieuwe culturen en mensen. Dat we maar veel wijsheid mogen putten uit al het nieuws dat op ons pad komt.

Als echte reisliefhebber heb ik natuurlijk weer verschillende reizen op de planning staan. Als jullie mijn blog volgen, weten jullie dat ik dol ben op verre reizen en het liefst naar Zuidoost-Azië ga omdat ik mij daar zo thuis voel. Ondanks mijn verliefdheid tov. Zuidoost-Azië heb ik besloten het dit jaar een beetje anders aan te pakken. Vorig jaar in Cambodja hebben we erg vervelende momenten gehad omdat Arda op zijn open wond was gelikt door een straathond (Je kunt dit hele verhaal teruglezen op mijn blog) en de schrik er goed in zat. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo bang ben geweest. Het idee dat je je kind kunt kwijtraken, is het meest afschuwelijke wat je je maar kunt bedenken. Bij Arda zat de schrik er ook goed in maar hij heeft het wel los kunnen laten en wilde toch weer die kant op as. zomer. Echter, mij leek het goed om een jaar 'rust' voor Arda te nemen, wat niet betekent dat ik zelf niet ga natuurlijk:)

Dus wat zijn de reisplannen voor 2019; Voor april 2019 heb ik een weekje Malta geboekt voor Arda en voor mij. April blijkt de ideale reistijd te zijn voor Malta, lekker warm maar niet te zodat we echt kunnen genieten van al het moois. Ook kun je er heel goed snorkelen, waar Arda dus gek op is. Ik hoop dat het weer het toelaat zodat we kunnen gaan snorkelen en zwemmen.

In de zomervakantie gaan Arda en ik drie weken backpacken innnnnn........ de Balkanlandennnnnnn. Ik heb onze heenreis geboekt op Sarajevo en de terugreis via Skopje. Hoe we in Skopje gaan komen, weet ik niet en wil het graag zo houden. De eerste paar dagen zijn we in hopelijk in Bosnië, van daar gaan we waarschijnlijk naar Kosovo, Montenegro, Albanië en uiteindelijk Macedonië. Ik ga niets plannen of boeken, met uitzondering van de hotels van de eerste en laatste twee dagen, en laat het helemaal afhangen van het moment. We gaan tussen de landen ook geen vliegtuig pakken, alles met de trein of bus. De Balkan is nog vrij onontdekt, en dan vooral landen zoals Albanië en Macedonië, waardoor het mij heerlijk lijkt om hier doorheen te reizen. Ook is de afwisseling tussen stad en natuur heel goed, van authentieke steden tot outdooractiviteiten in de natuur. Zo komen we allebei aan onze trekken. Arda heeft vooral zin in het raften over de ruige rivieren, en ik word helemaal gelukkig als ik aan de eeuwenoude steden denk.

Zijn we er nu dan qua planning? Nee, zeker niet, want ik heb na de drie weken met Arda zelf ook nog drie weken vrij. Arda gaat dan naar zijn vader en ik ga naaaaarrrrr...... Indiaaaaa:) Ik heb nog geen ticket en waarschijnlijk maar het staat in ieder geval vast. Al vind ik het wel eng om te zeggen dat het vaststaat als ik nog geen ticket heb, maar ik vertrouw erop dat het doorgaat. Ik ben al bezig geweest met routes, en ik kan jullie zeggen dat het zooo moeilijk is. We hebben veel te weinig tijd voor zo een immens groot en fascinerend land.

Voor nu is dit de planning voor 2019. Ik heb nog andere wilde reisplannen maar die zijn nog te onzeker om het al 'op papier' te zetten. Dus blijf mij volgen, zou ik zeggen.

Heel veel groetjes van een zeer hyper en blije reiziger.