Blagaj en Kravica watervallen

27 juli 2019 - Mostar, Bosnië en Herzegovina

Vandaag was een superleuke en drukke dag. We gingen met een dagtour mee naar verschillende locaties in de omgeving van Mostar met als doel eindigen bij de Kravica watervallen. Onze groep bestond uit heel veel jonge backpackers, 1 alternatief stelletje (die-hard backpackers, volgens Arda hippies) en nog een Schots ouder stel. Het was erg gezellig onderweg. We begonnen met kennismaken, vertellen welke reizen we hadden gemaakt (allemaal hetzelfde rondje:) Thailand, Laos, Cambodja etc. en dan nu ook in de Balkan hetzelfde rondje, met uitzondering voor ons dat wij niet naar Kroatië gaan) en eindigden met gesprekken over politiek en dan in het bijzonder over de grote fascistische leiders die we de laatste periode steeds meer hebben in de wereld. Ik vond het erg leuk om bevlogen jongeren te zien die echt iets willen veranderen en er ook hun best voor doen.

Maar goed naast de gesprekken hebben we ook prachtige plekken bezocht. We begonnen met de hoogste berg van Mostar. Daar vertelde onze gids over de geschiedenis van Mostar die natuurlijk ook weer gerelateerd was aan de oorlog. Na de berg gingen we naar Blagaj, een klein dorpje waar een zeer belangrijk oud derwish huis is, dat is gevestigd tussen de rotsen. Het is nu niet meer in gebruik maar was tijdens de Ottomaanse tijd een plek voor bezinning. Hierna gingen we naar een ander dorpje waar de granaatappel erg beroemd is. Ik weet helaas niet meer wat de naam is. Arda en ik waren best moe en de hitte erbij zorgde ervoor dat we loom werden, daarom hebben we hier niet rondgelopen maar lekker op een steen gezeten, granaatappelsap gedronken en gekletst. Was heel gezellig.

Na dit dorpje gingen we dan eindelijk naar de Kravica watervallen. En wat was het er mooi!!! Het was druk maar niet op een onplezierige manier. We hebben er geluncht, heerlijk gezwommen (tussen supergrote vissen!) en genoten van de watervallen. Het was echt adembenemend mooi, een absolute aanrader dus.

Hierna gingen we terug naar ons huisje. Arda is nu in slaap gevallen, ben benieuwd of hij nog wakker wordt:) Ik denk dat hij zo wakker wordt en dat we dan naar buiten gaan om te eten, maar zeker weten doe ik het niet:)

Morgen moeten we heel vroeg op, om 6:15 uur worden we opgehaald en naar het busstation gebracht. We hebben dan een rit van ongeveer 4-5 uur om in Montenegro te komen. Het tweede land dat we gaan bezoeken tijdens deze reis. We nemen morgen dus afscheid van Bosnië Hercegovina.