Een dag vol indrukken

21 juli 2018 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Een supergave en culturele dag gehad vandaag. Ik had via Hanoikids een gratis tour geboekt voor de ochtend. Hanoikids is een organisatie die gratis tours aanbied zodat jongeren kunnen oefenen met hun Engels met toeristen. Echt een heel goed en educatief concept!

Ik kreeg een jonge jongen van 19 aangeboden als gids. Wat een lieve en wijze jongen was het zeg! Hij wist overal antwoord op en had veel te vertellen over de attracties die we bezochten maar ik kon ook met mijn algemene vragen over Vietnam terecht bij hem. Het was echt een geslaagde ochtend.

We begonnen met een ontbijtje. Ik wilde een vegetarisch broodje wat eindigde op een leeg broodje om op te eten:) Ernaast heb ik rode bonen thee gedronken, dat was ja niet echt heel lekker. Maar maakt niet uit, het geprobeerd te hebben, was ook leuk.

Hierna gingen we met de Grab (Aziatische Uber,heel handig!) naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Ho Cho Minh is de grootste en meest gerespecteerde leider van Vietnam. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de onanfhankelijkheidsstrijd van Vietnam en was een goede leider.

Viet, mijn gids, vertelde dat de liefde voor HCM op een bepaald moment zo groot was dat hij echt werd verafgod. Dit is later bijgetrokken maar nog steeds heeft hij ontzettend veel aanzien. We hebben naast het masoleum ook zijn woning bezocht. Hij leefde een vroom leven ondanks dat hij van alle kanten werd gedwongen om een luxer leven te leiden. Was mooi om te zien hoe solidair hij was met het volk.

Was heel gaaf om te zien, Viet liet een tafel zien en hij zei heel nonchalant:”Dit tafel heeft Ho Chi Minh van Castro gekregen als cadeau.” Waaattt?

En er stonden auto’s die de voormalige Sovjet Unke hem cadeau had gedaan. Socialisten onder elkaar:)

Ook vertelde Viet veel over de politiek,het communistische systeem en religie in Vietnam. Ik heb echt met open mond staan luisteren. Ook kon ik al mijn vragen kwijt bij hem over het leven in een communistisch land. Zo interessant om het te horen van iemand die er direct mee te maken heeft!

Na het mausoleum zijn we doorgegaan naar de temple of literature. Nog zo een hoogwaardig stuk kunst!

Deze tempel is gebouwd in de 11de eeuw ter ere van de grote filosoof Confucius.

Ook stond hier de eerste universiteit van Vietnam.

In Vietnam staat educatie op een voetstuk en worden leerkrachten met groot respect behandeld. Dit was ook terug te zien in dit tempelcomplex.

Het was een heel indrukwekkend complex en ik werd helemaal stil van alle indrukken die ik kreeg. Viet vertelde zoveel mooie verhalen over de manier waarop Vietnamezen kennis en wijsheid vereren dat ik er helemaal stil van werd. Het was zo bijzonder om hier te zijn.

Na dit tempelbezoek zijn we naar een vegetarisch eettentje geweest. Ik ben verslaafd aan die springrollsssss, zooo lekker. Waarom hebben we die ook niet in Nederland? En toen was het helaas tijd voor afscheid met Viet. Wat een heerlijke ochtend was dit zeg.

Na dit uitje ben ik naar mijn homestay gegaan om een dutje te doen wat niet lukte omdat ik te hyper was.

Ik ben toen naar het tourbureau gegaan om nog wat dingen van mijn reis uit te stippelen. Zo heb ik een easyrider geboekt. Hij haalt mij in de ochtend op in Hue en rijdt me in een dag naar Hoi An. Ik zit dus zo een 8-9 uur achterop de motor met prachtige uitzichten, love love love. We gaan ook hier en daar stoppen om plekken te bezoeken. Gaaaaffff!

Maar goed, na het regelen van de tour ben ik naar een waterpuppettheater geweest. Klinkt saai maar is een heel beroemde kunstvorm in Vietnam. Daar ben ik in gesprek geraakt met een Australiër die ook alleen aan het reizen was. Na de show vroeg hij of samen een hapje konden eten. Ik vond het aan de ene kant wel zielig want wie weet hoe lang hij al geen company had gehad aan de andere kant wist ik dat hij bijna terugging naar Australië. Dus heb ik nee gezegd want ik heb geen behoefte aan gezelschap. Ik wil deze reis echt helemaal alleen maken en niet aan mensen vastzitten, ook al gaat het alleen maar om het kiezen van een eettent.

Na het theater ben ik ergens gaan eten, noedels met springrolls, surpriseeee:)) Was echt heel lekker en een leuk plekje. Ik denk dat ik daar morgen ga lunchen.

Omdat het weekend is, was het erg levendig en gezellig op straat. Ik heb nog wat gewandeld en daarna richting huis gegaan. Ik ga nu nog een beetje chillen en dan slapen. Morgennacht slaap ik in een nachttrein, vast minder lekker dan hier.

Tot morgen!