Eerste dag in Edinburgh

1 oktober 2022 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Een suuuuperleuke dag! We hebben afgelopen nacht heel diep en fijn geslapen, en ik was stipt om 06.00 uur wakker. We hebben een beetje liggen chillen, gekletst en daarna waren we vrij snel buiten. Rond 9.00 uur waren we al op straat. Sinan was hyper, ik was hyper, dus lang binnen blijven konden we sowieso niet.

Ik had een hele planning gemaakt (als jullie vaker mijn blogs hebben gelezen, weten jullie dat ik best wel een beetje, heel erg van plannen houd 😬)

We startten met een natuurwandeling. Dichtbij onze Airbnb is een niet actieve vulkaan, Arthur’s seat genaamd. Die zouden we eerst gaan beklimmen. Volgens het internet is dit een zeer gemakkelijke trail en zouden we binnen 20 minuten op de top van de vulkaan moeten zijn.

Het heeft zeker niet 20 minuten geduurd en we zijn ruim 2 uur bezig geweest om via park Holyrood de vulkaan op te klimmen.

De klim was best pittig met verschillende soorten paden; modder, steen, gras. Ik ben gelukkig ‘maar’ 1 keer uitgegleden, valt dus wel mee.

Maar ik klaag niet hoor, het uitzicht was echt stunning!!! En het feit dat het mij lukte om de Arthur’s seat te beklimmen, vond ik ook heel gaaf. We hebben een lange, sportieve maar mega gave ochtendwandeling gemaakt.

Er waren ook vrij veel mensen die naar de top liepen.

Sinan en ik hadden het erover dat de Schotten zo sportief zijn en dat als hier Turken waren geweest, ze geheid zouden picknicken.

Ik zweer het 🤪 een half uur later kwamen twee gezinnen met een jengelend kind op schoot en twee tassen picknickspullen om te picknicken boven op de top van de vulkaan😬.

Maar goed, wij liepen weer naar beneden en merkten dat we honger hadden. We hadden natuurlijk nog niet ontbeten.

We besloten richting old town/royal mile te gaan om daar te ontbijten.

We vonden een plekje waar ze ook een full veganmenu hadden, echt heel handig omdat ik dan niet hoef na te denken en hoef na te vragen wat ik kan eten.

Ik nam een Schots uitgebreid ontbijt, met hun beroemde haggis gerecht. Ik moet zeggen, het viel tegen. Ik denk dat het gewoon niet goed was gemaakt omdat ik mij niet kan voorstellen dat een gerecht waar iedereen met lof over praat, echt zo niet lekker kan zijn.

Was heel leuk, het meisje dat in het café werkte waar we ontbeten, vond mijn regenjas leuk (een prachtige paarse) en complimenteerde mij erbij. Ik zag haar steeds kijken en vermoedde al dat ze wilde vragen waar ik het had gekocht:) Uiteindelijk kwam ze naar me toen om het te vragen. Ik liet haar de link zien en heb op deze manier iemands dag goed gemaakt:)

Na het ontbijt wilden we doorlopen naar Edinburgh castle, maar kwamen op onze weg een demonstratie tegen. Het was een demonstratie voor de volledige onafhankelijkheid van Schotland. Het was echt zo een vrolijk protest, echt duizenden mensen, Schotse vlaggen, mannen in kilts, doedelzakken. Het was heel bijzonder om dit mee te mogen maken.

Op onze weg naar the Castle besloten we dat we eigenlijk geen zin hadden in een kasteelbezoek. We besloten naar het writers museum te gaan.

Daar wilde ik graag naartoe gaan. Het museum gaat over drie grote Schotse schrijvers in drie eeuwen. Ik vond het zeer leerzaam en ben geïnspireerd om een boek van Walter Scott te lezen.

Trouwens, de meeste musea in Schotland zijn gratis, the writers museum dus ook.

Binnen een uur waren we klaar en besloten wat cadeautjes te kopen. Overal heb je natuurlijk die foute souvenir shop winkels waar we in zijn geweest. Sinan is ook verschillende whisky shops geweest en heeft gratis whisky kunnen proeven:)

Ik heb wat cadeautjes gekocht voor mijn (schoon)moeder en zus, nicht. De rest komt morgen hopelijk.

Ondertussen was het bijna half vijf dus nog een museum bezoeken had heen nut meer. We besloten naar Dean village te lopen. Dean village is een klein, schattig dorpje niet heel veel van het centrum van Edinburgh. Je hebt er op zich niet veel maar het is mooi wandelen tussen de historische huisjes en aan het water. Je hebt zelfs een kleine waterval, erg rustgevend.

We hebben daar ook een meneer ontmoet die spontaan met ons begon te kletsen en van alles vertelde over Schotland.

Ik ben hier pas 1 dag maar ik kan zeggen dat ik de Schotten heel vriendelijk, behulpzaam en goedlachs vind. De sfeer voelt hier ook heel zen en positief.

Na Dean village gingen we richting old town om vegan eten te vinden. We hebben even op een bankje gezeten om te beslissen wat we wilden. Uiteindelijk gingen we naar een 100% plant based Mexicaans eetcafé. Het eten was lekker maar het was druk en erg lawaaierig. Wij waren moe dus het was net even te veel voor ons.

We hebben er gegeten en zijn daarna richting onze Airbnb gelopen om lekker uit te rusten.

Morgen gaan we met de trein naar Glasgow. Een goede vriend van Sinan woont daar waarmee we in de avond samen iets gaan eten. Overdag gaan we met z’n tweetjes Glasgow verkennen. Ik heb er veel zin in, ook in de treinreis omdat ik dan veel van de omgeving kan zien.

Ik schrijf morgen weer. Voor nu slaap lekker en tot morgen.