Fietsen door Vienamese dorpjes, check ✅

28 juli 2018 - Tam Coc, Vietnam

Pfff, ik was vannacht echt direct weg, niets gehoord niets gezien, gewoon weg. Ik herinner me de eerste dagen nog dat ik maar niet in slaap viel. De adrenaline, de jetlag, alles bij elkaar was een aanslag op mijn slaap. Maar het was wel fijn want ik had veel meer energie en was erg alert. Nu loop ik een beetje sloom rond en ben half in slaap :) Ik sukkel trouwens overal gewoon in slaap; in de bus, bij een bushalte, op het station, best knap van me.

Nu over vandaag; Het was zoooo gaaf weer allemaal.

‘s Ochtends werd ik rond 7 uur wakker, ging op zoek op internet naar een leuk hotel in Hoi An en heb ook gelijk gereserveerd. Ik ga mijn Vietnamreis afsluiten in Hoi An en het leek me leuk om het af te sluiten in stijl, dus niet weer in een Homestay maar een heus hotel met zwembad. Ik zit tussen het strand en Old Town in, ik ben benieuwd.

Ik wil daar lekker bijkomen, mezelf fatsoeneren en de stad verkennen.

Na het boeken van mijn hotel ging ik ontbijten en daarna direct op stap. Het regende een beetje maar who cares.

Ik ben met de fiets het platteland opgegaan met de hoop niet te verdwalen. En.. ik ben niet verdwaald, geen enkele keer. Ik heb pagodes (Boeddhistische tempels) bezocht die ik op mijn weg tegenkwam en heb door dorpjes gefietst en hartstikke genoten van de mensen. Sommigen riepen heel blij “Hellooo, merci boque” :)) Superleuke mensen hier, echt waar.

Daarna ben ik naar Trang An gefietst. Hier kon je een boottour doen op de rivier en onder grotten door. Dit gebied staat op de UNECSO werelderfgoedlijst, zoals veel plekken in Vietnam trouwens.

Ik zat met een Taiwanese jongen en meisje in een bootje. Ze waren echt superlief. Als het begon te regenen openden ze hun paraplu en beschermden mij ook tegen de regen. We hebben ook nog met ze gekletst en ik heb veel geleerd over Taiwan. Wie weet, misschien wordt dat mijn volgende trip:) Ik heb ook een Taiwanees koekje van ze gekregen:)

De grotten tijdens deze tour waren best wel eng. Soms had je heel grote grotten waar je makkelijk onderdoor kon varen maar bij sommige moest je van je zitplaats af en echt op de vloer van de boot zitten anders botste je je hoofd tegen de stenen. Op een gegeven moment gingen we door een heel lange grot, er leek geen einde aan te komen. Het begon nogal claustrofobisch voor me te worden, ik begon te denken aan die Thaise voetbaljongetjes en bedacht wat ik allemaal te eten meehad in mijn tas, een paar crackers en wat water. Daar zou ik het niet mee redden. Terwijl ik dit allemaal bedacht, waren we alweer buiten de grot. Pfieuwww, we waren echt net op tijd anders ben ik bang dat ik zou beginnen met hyperventileren.

Na deze interessante boottour heb ik bij een kraampje Banh Mi gegeten. Was zo een schattig vrouwtje dat er werkte. Met handen en voeten heb ik duidelijk gemaakt dat ik geen vlees wilde. Het kwam uiteindelijk goed en kreeg ik Banh Mi met ei en hete saus. Lekkerrrrrr.

Na het eten heb ik nog een stuk gefietst en uiteindelijk ben ik naar mijn homestay gegaan. Daar heb ik op de schommel een fruitsalade gegeten. Ik heb vandaag 20 km. gefietst. Niet gek al had ik best wel nog door kunnen gaan. Ik heb mezelf echt moeten tegenhouden omdat ik weet dat ik anders doorga tot ik erbij neerval en ik moet vandaag ook echt wat rust pakken.

Tot het avondeten heb ik lekker in mijn kamer gelezen, een beetje op internet gesurft, naar buiten gekeken en vooral lekker uitgerust. Mijn eerste boek heb ik uitgelezen, best balen want ik heb alleen nog maar 1 boek bij me en ik moet nog zeker ruim een maand. Ik had gedacht dat ik geen tijd zou hebben om te lezen maar lezen lukt eigenlijk overal wel.

In de avond heb ik in de homestay gegeten, vegetable salad en fruit salad. Yesss, alleen maar salades want ik ben bang dat ik ga dichtslibben met elke dag springrolls. Daarna heb ik nog een kopje thee gedronken, had ik ook al heel lang niet meer gedaan.

Nu zit ik in het restaurant van de homestay en ben dit aan het typen.

Morgenochtend neem ik de dagtrein van 10.00 uur naar Hue. In de avond rond 20:30 kom ik volgens mij aan.

1. Marianne:
    28 juli 2018
    Wat een avonturen! Heerlijk om te lezen. Even een tip. In de meeste hotels, hostels enz. liggen boeken die door reizigers achtergelaten zijn die je kan lezen. Als ik weer richting andere plek vertrek en boek is nog niet uit neem ik hem mee en laat ik een ander boek achter enz enz. Ik neem de boeken dus ook beetje mee op reis ;-) heb nu een ereader, heerlijk!
  2. Ayse:
    28 juli 2018
    Ah, goede tip , dank je wel Marianne! Ik ga in Hoi An eens kijken, tot dan heb ik mijn tweede boek vast wel uit.
    Een e-reader heb ik nog niet geprobeerd omdat ik van ouderwetse, papieren boeken houd maar misschien is het tijd dat ik het een kans ga geven.
  3. Eefke:
    28 juli 2018
    Wil je de volgende keer een filmpje maken als je met handen en voeten probeert uit te leggen dat je geen vlees wilt eten? Ik probeer me voor te stellen hoe dat gaat 😄
  4. Ayse:
    29 juli 2018
    Hahaa, dan doe ik eerst een koe na en dan doe ik een doodmaak gebaar (met je vinger langs je nek) en dan schud ik nee 🤪