Glasgow

2 oktober 2022 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Ook vandaag werd ik weer heel vroeg wakker, om 5.00 uur. Het was te verwachten; ik heb zo een erge spierpijn vanwege het vele klimmen en lopen gisteren. Omdat ik thuis niet intensief sport, ik loop wel heel veel, was dit natuurlijk een shock voor mijn spieren. Maar goed, het was het waard!

Sinan was ook kapot gisteren, dus hij werd een stuk later wakker dan ik.

We kwamen ook minder snel op gang dan gisteren. Worden we oud of zo?:D

Vandaag stond Glasgow op de planning.

We namen om 11.00 uur de trein naar Glasgow. Eigenlijk hadden we een trein eerder kunnen nemen, maar ik ontdekte een straat met allemaal vintagekleding! Ik heb heel weinig gekeken maar ik weet nu al wat ik morgen wil gaan doen.

De treinreis was ontspannen en het ging heel snel. Binnen een uur waren we in Glasgow.

We namen de metro naar de universiteit van Glasgow.

De metro’s zijn net hobbithuisjes, zo schattig. Je zit wel een beetje op elkaar maar het is echt heel cozy en knus.

Ik wilde heel graag de universiteit zien omdat J.K. Rowling van de Harry Potter boeken, Zweinstein heeft bedacht nav. deze universiteit gezien te hebben. Het was echt een inspiratiebron voor haar, en ik begreep het volledig toen ik de universiteit zag. Wat een mooi en statisch gebouw! Op de campus hebben ze verschillende musea die we ook hebben bezocht.

Wat ik zeer indrukwekkend vond, is dat het bewustzijn tov. de minderbedeelden op deze planeet zeer groot is. De zogenaamde ‘woke’ beweging zoals we het noemen, is hier heel groot en vanzelfsprekend. Dit was ook terug te zien in de musea. Ze hadden bv. een standbeeld van James Watt met een sidenote waarop stond dat hij veel had betekend voor de wetenschap, maar ook dat hij samengewerkt heeft met slavenhouders en dat hij zich daar bewust van was. Onder de tekst stond een vraag met een qr-code erbij. De vraag was ‘Wat vinden jullie van standbeelden van omstreden figuren uit de geschiedenis? Moeten we hun standbeelden behouden of niet?’

Er is een verandering gaande in de wereld. Ik kom het overal tegen; van Eskişehir tot Glasgow. Het ene gebied is verder dan de het andere, maar het verandert! Er wordt een bewustzijn gecreëerd dat er eerder niet was.

Schotland lijkt hier al heel ver in te zijn, waardoor ik mij hier heel fijn heb gevoeld afgelopen twee dagen.

Na de universiteit besloten we iets te eten. We hadden nog niet echt ontbeten en het was al 14.00 uur. We gingen een pub in waar we alle vegan bijgerechten hebben besteld. Het was echt heel lekker! Ik blijf me verbazen over het feit dat het zo vanzelfsprekend is dat er overal vegan is. Het was heel gezellig en eigenlijk waren we te lui om op te staan, maar we wilden nog een paar plekken bezoeken voordat we afspraken met Sinans vriend. We liepen richting de Botanische garden waar we hebben gewandeld en Sinan op het grasveld een dutje heeft gedaan. Alleen wilde een duif een hapje van zijn hand, geen idee waarom:) Dus stonden we maar op en besloten de tuin uit te lopen richting zijn vriend.We waren wel echt moe van gisteren.

We ontmoetten zijn vriend en begonnen met onze pubtour😬 Echt totaal niets voor mij, maar als Sinan het wil, doe ik graag mee.Bij de eerste pub haakte ik al af, want ik wilde ook graag wat winkels bezoeken. Terwijl Sinan met zijn vriend zat, heb ik in mijn eentje gewandeld, wat ik ook echt heerlijk vond. Toen ik terug was, gingen we naar drie andere pubs. Aanvankelijk had ik geen zin, maar het was eigenlijk wel erg gezellig. Er haakte ook een andere vriend van ze aan, werd dus een zeer gezellige avond. Sinan’s vriend wist ook veel te vertellen over de stad, dus dat was ook heel fijn. Verder wilde ik heel graag Necropolis bezoeken. Dat is een begraafplaats boven op een heuvel. We besloten dat in het donker te bezoeken. Dat was wel next level hoor. Het was eng maar ook heel gaaf om het op deze manier mee te maken. Helemaal donker, overal van die schots en scheve oude grafstenen en dan een berg moeten beklimmen om er te komen. Ik raad het iedereen aan om de Necropolis in de avond te bezoeken. Dat geeft echt een andere sfeer aan je bezoek. Na dit bezoek gingen we weer naar twee pubs en besloten toen naar huis, Edinburgh, te gaan.

We zitten dan nu ook in de trein op weg naar Edinburgh.

Het was echt een megagave dag, en ik ben blij dat ik ook Glasgow heb kunnen zien. Ik heb verschillen maar ook overeenkomsten gezien tussen de twee steden. Waar Edinburgh decadent is, is Glasgow een ruwe stad met een meer socialistische insteek. De sfeer van Glasgow is meer met Liverpool en Berlijn te vergelijken. Wat de twee steden met elkaar gemeen hebben, is dat ze op een sprookje lijken; de cathedralen, kastelen, de gotische architectuur.Ik kan eerlijk gezegd niet zeggen wat ik leuker vond, allebei hadden iets magisch en een eigen vibe.

Trouwens nog iets over gisteren;We hebben twee kathedralen bezocht waarvan ik het nogal benauwd kreeg. Ik ben geen gelovige maar gebedshuizen vind ik over het algemeen wel fijn tijdens mijn reizen omdat ik er tot rust kom. Even weg van de drukte van een stad en verplichte stilte. Alleen had ik gisteren voor het eerst in mijn leven dat ik een kerk eng en onaangenaam vond. Ik kan er niet goed de vinger op leggen, maar de sfeer was heel bedrukt en het leek wel alsof er iets naars in de lucht hing. Wel jammer, want de gotische stijl vind ik wel erg prachtig.

En dan ga ik nu echt stoppen, want ik ben heeeel moe en wil een beetje uitrusten en met Sinan kletsen in de trein.

Tot morgen