Een heerlijke dag in Eskişehir

30 juli 2022 - Eskisehir, Turkije

Vandaag was het weer een heel gezellige dag samen met Arda.

Arda heeft lekker uitgeslapen en ik heb ondertussen uitgebreid ontbeten en thee gedronken in het hotel.

Ik merk echt dat we behoefte hebben aan ontspanning en dat we niet haasten om van alles te doen. Ons hotel is hier ook uitermate geschikt voor. We kunnen sporten, een massage nemen, zwemmen, naar de sauna en Turkse hamam, echt heel fijn. Bovenstaande hebben we dan ook bijna allemaal gedaan vandaag. Helaas was er geen plek bij de massage, maar ik heb nu alvast voor morgenavond gereserveerd. Verder hebben we in de avond heel gezellig met Arda gezwommen, in de sauna geweest (het was Arda’s eerste keer en hij was niet onder de indruk:) ) en in de Turkse hamam hebben we onszelf eens goed gewassen:) Was heel leuk om alles met Arda te beleven. In het zwembad draaide Arda helemaal door en bleef maar met water gooien in mijn gezicht, op me springen en mij duwen en trekken:) Dan kan hij wel al 16 jaar zijn, dit gedrag herken ik van toen hij 4 jaar was:) Dit zijn momenten dat ik heel erg geniet van het feit dat Arda niet verandert, hoe oud hij ook wordt💚

In de middag hebben we drie musea bezocht; balmumu heykeli muzesi (wassenbeeldenmuseum), kurtulus muzesi (bevrijdingsmuseum) en het modern sanatlar muzesi (museum van de moderne kunst).In het wassenbeeldenmuseum stonden veel beelden van Mustafa Kemal Atatürk, waar ik erg emotioneel van werd. Atatürk is mijn grote held, de stichter van de moderne Turkije. Dankzij hem mag ik er nu zijn als vrouw, heb ik rechten en vrijheden. Hij kan niet vaak genoeg benoemd en herdacht worden, is mijn mening.

Het museum van de moderne kunst was ook heel gaaf! Er was een tentoonstelling van verschillende kunstenaars die allemaal kunstwerken hadden gemaakt rondom de thema’s vrouwenrechten, masculine energie in de maatschappij en de machocultuur. Het was erg indrukwekkend. Ik heb heel veel foto’s genomen en zal ze hier ook plaatsen. Mocht je ooit in Eskişehir komen, dan raad ik dit museum zeer aan.

Na het museum wilden we naar de film Jurassic world dus gingen we naar de bioscoop waar het draaide. De reviews van de bios waren al niet goed, maar toch besloten we te gaan. Heel blij popcorn en drinken gekocht en een plekje gezocht in de bios. Het was een regelrechte ramp:)) Het geluid was verschrikkelijk, het scherm was mini en tot overmaat van ramp was het met Turkse nasynchronisatie. Arda vond het zonde van deze film dus besloten we er niet naar te kijken en te vertrekken.

Er gebeurde ondertussen iets naars; er was een man die mij bij de bios al achterna liep. Ik vermoedde dat hij probeerde mij op de camera te zetten met zijn telefoon. Ik wist het niet zeker maar had er wel last van. Toen we weggingen liep hij achter ons aan en toen wist ik het zeker (ik word er nog steeds naar van als  ik dit schrijf). Ik zei het toen tegen Arda en die flipte helemaal. Hij liep op die man af al scheldend😭 Die man liep gelijk naar de overkant en bleef kijken naar ons. Arda naar hem toe willen lopen maar ik hield hem tegen. Gelukkig liep de man toen weg, hij ging een steegje in. Als ik alleen was geweest, had ik het wel op een schreeuwen gezet en waren er vast meerdere mensen geweest om mij te helpen maar nu was Arda bij me en ik was bang dat het mis zou gaan. Was echt heel naar maar nu snap ik de opstand van Turkse vrouwen die het zat zijn dat een groep mannen ze lastigvalt. Ik heb het nog helemaal niet meegemaakt en heb achteraf spijt dat ik het niet op een gillen heb gezet. Aan de andere kant weet ik hoe de mannen hier kunnen reageren als ze zien dat vrouwen worden lastigvallen. Moeilijk, ik weet niet goed wat wijsheid is in deze situatie.

Na dit vervelende incident gingen Arda en ik een gondol tour maken door de grachten van Eskişehir. Eskişehir noemen ze de Venetië van Turkije, en daar hoort een gondol tour ook bij. Het was een kort ritje maar was echt heel gezellig; lekker lachen en kletsen met Arda. Dit zijn echt de mooiste momenten tijdens onze vakanties.

Na de tour hebben we gezellig gewandeld in de stad, en heel veel armbandjes en kettinkjes gekocht. Hierna gingen we naar het hotel en hebben we de spa gedaan, zoals boven al geschreven.

Voor het avondeten hebben we roomservice gevraagd, was echt heel fijn. Tijdens het eten hebben we Najib Amhali gekeken. Elke vakantie hebben we wel een programma waar we steeds naar kijken, dit jaar Najib Amhali dus.

Nu is het alweer 23.58 uur en wij gaan zo slapen. Morgen laatste hele dagje in Eskişehir. Ik heb nog niets gepland, we zien het morgen wel.