In de hemel beland!

2 januari 2020 - Liverpool, Verenigd Koninkrijk

Eigenlijk kan ik niet zo goed beschrijven wat voor dag ik vandaag heb gehad. Het was amazing, stunning, great en allemaal superlatieven die je maar kunt bedenken! Ik ben helemaal week van geluk.

Ik zal maar met de ochtend beginnen. Ik had vandaag met Sergio afgesproken om naar Strawberry field te gaan. Voordat ik ook maar had ontbeten, ging ik met de bus naar Strawberry field. Gelukkig had ik niet ontbeten want daar ter plekke ontbijten was veel leuker. Midden in de Strawberry field met schattige oude Engelse dames en heren een echt engels ontbijt (incl. bonen) was wel veel authentieker dan in een random café. Sergio kwam ook en we hebben eerst samen ontbeten. Daarna begon onze reis in Strawberry field. Eerste bezochten we de exhibition over Strawberry field. Vroeger was hier een kindertehuis maar is later overgenomen door het rode kruis. In de tijd dat het een kindertehuis was, kwam John Lennon hier heel vaak om te hangen en om naar de verpleegsters te kijken:) Het beroemde rode hek waar hij altijd overheen klom, heb ik ook gezien en er allemaal foto’s gemaakt. Tijdens de exhibition kwam er een medewerker naar ons toe, ze heette Theresa, om ons van alles te vertellen. Ze was ook oprecht geïnteresseerd in ons. Ze zag hoe gek ik op de The Beatles ben, en in het bijzonder op Paul, dat ze helemaal ontroerd was. Ze vertelde over haar contact met de familieleden van the Beatles en wat voor mensen het waren. Zo gaaf allemaal! Ze zei toen tegen me dat ik wel vrijwilligerswerk kon komen doen! Ze werken daar met kinderen met een beperking en hebben altijd vrijwilligers nodig, zei ze. Ik werd helemaal gek van blijdschap! Ja, dit is mijn volgende doel: een maand als vrijwilliger werken in the Strawberry field. Het park voelde als één bonk liefde, overal quotes van the Beatles, alles gebouwd op liefde en vrede, het was er zo vreedzaam. Sergio en ik hebben daar rondgelopen met een grijns op ons gezicht en met bonkend hart. Het was zo mooi, zo onbeschrijfelijk mooi. De sfeer is niet uit te leggen, magisch gewoon.

Na de Strawberry field, gingen we naar de begraafplaats van Eleanor Rigby (van het lied van the Beatles). Hier was tevens de plek waar John en Paul elkaar voor het eerst hadden ontmoet. Hoe zouden ze ooit kunnen bedenken dat ze zo een invloed op de wereld zouden hebben?

Hierna gingen we naar Penny Lane, ook weer van het gelijknamige lied. We hebben ook alle winkeltjes gezien die in het lied voorkomen. Zo gaaf! Verder hebben we het huis en school van John bezocht. Cool cool cool. Liep ik daar gewoon door de straten waar the legends hebben gewoond, zijn opgegroeid en liedjes hebben geschreven.

Na al deze hoogtepunten besloten we richting het centrum te gaan om iets te eten. Ik had veel goeds gehoord over the social club, daar zijn we dus gaan eten. We hebben gegeten, gepraat over het huidige politieke klimaat en over vrouwenrechten. Het was heel interessant om te horen hoe het ervoor staat in Zuid-Amerika. Ik vind het zo waardevol om met Sergio rondgetrokken te hebben. We hebben heel veel van elkaar geleerd.

Nu ben ik in mijn Airbnb, ik ga zo opruimen want morgenavond verkas ik naar een hotel bij het vliegveld. Maar dat doe ik morgrnavond pas, dus morgen heb ik ook nog de hele dag.

Ik ben moe, vooral mentaal. Ik heb zo een bijzondere dag gehad dat ik alles moet verwerken.