Van hiken naar pubben

15 november 2022 - Dublin, Ierland

Vandaag was een dag van uitersten. We startten onze dag met hiken en eindigden het met een pub tour. Het was allemaal stuk voor stuk zooo leuk!

Laat ik beginnen met het hiken. Mijn zus en ik zijn beiden, apart van elkaar, in Schotland geweest en zijn helemaal verliefd geworden op de natuur, de mensen en de historie van Schotland. Omdat Ierland in de buurt ligt, hoopten we een glimp van Schotland op te vangen in Ierland. En waar kan dat beter dan in de natuur. We hadden gelezen dat het vissersdorpje Howth niet ver van Dublin ligt en dat het natuurlandschap prachtig is. Bergen, veel vogelsoorten, de zee, de rust; kortom de rust waar we wel naar uitkeken.

In de ochtend stonden we op en namen direct de trein naar Howth. Dat duurde zo een half uur en was prima te doen. De treinen hier zijn wel heel anders dan in Nederland. Het is er veel ouder en primitiever, maar dat maakte verder helemaal niet uit. Sterker nog; de treinreis retour kost maar €5 per persoon! Daarmee kom je met de NS nergens. Nederland mag wat dat betreft wel een voorbeeld nemen aan Ierland.

Toen we aangekomen waren in Howth, gingen we eerst iets drinken startten toen met de track. Je hebt 4 tracks qua moeilijkheidsgraad. De makkelijkste is de groene route, de moeilijkste is paars. Wij besloten de groene route te nemen, maar waren onderweg zoveel aan het praten en lachen met elkaar dat we de groene pijlen hadden gemist en opeens bij paars stonden. Dat gaf niets want we kwamen zo onverwachts uit bij de beroemde vuurtoren van Ierland. De vuurtoren is niet per se heel bijzonder maar de locatie waar die staat, is stunning! Op een stuk groene grond, hoog tegen de zee aan. Echt een plaatje was het! De route was verder niet heel zwaar maar we liepen wel langs kliffen en dat op 130-160 meter hoogte. Dat was wel een beetje eng, maar gelukkig hadden we het weer hartstikke mee en was het niet gevaarlijk. We hebben uiteindelijk 3,5 uur over de track gedaan en hebben volgens mij alle kleuren door elkaar gedaan:))

Toen we terug waren in het dorp waren we wel bekaf. We hebben een toetje gegeten, thee gedronken uitgerust. Trouwens, in Ierland heb je echt overal veganopties! Zo fijn dat ik niet hoef te balen dat ik niet kan kiezen uit de heerlijke toetjes die uitgestald zijn. Ze hebben ook alle cafés plantbased melk. Ook hier zou Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen.

Maar goed, uitgerust en terug naar Dublin dus. We namen weer de trein terug en waren rond 18.00 uur in de stad.

Het oorspronkelijke plan was eten, beetje souveniers kijken en dan vroeg naar huis.

Echter, het verliep een beetje anders dan gepland.

Voor ons avondeten besloten we naar een pub te gaan. Ierland staan ten slotte bekend om zijn pubs, en wij hadden er nog maar 1 bezocht. Goed, eten in een pub dus. Deze eerste pub was rustig, we konden lekker eten en even uitrusten.

Na deze pub gingen we een souvenierwinkel in om wat cadeautjes te kopen.

Hierna zouden we eigenlijk naar het hotel gaan, maar we kwamen toevallig langs de zeer beroemde pub ‘The tempel bar’. Deze pub is erg populair onder de plaatselijke bevolking en toeristen. We liepen naar binnen om gewoon even te kijken, maar het was zo gezellig dat we besloten te blijven. Er was live muziek, mensen waren lekker een het meezingen, heel erg gezellig!

Wij vonden een plekje aan de bar waar we goed zicht hadden op alles en iedereen:) Ik drink niet maar mijn zus wel, dus zij nam de beroemde Guinness die typerend voor Ierland is. Ik heb het bij sapjes gehouden. We hebben hier zo een uur gezeten, muziek geluisterd, gelachen en toen vertrokken. Op onze weg richting hotel liepen we langs een pub waar volksmuziek uit klonk. We besloten hier ook spontaan binnen te lopen.

Mijn zus en ik waren zo enthousiast over de muziek dat we al dansend die pub in liepen:) De gemiddelde leeftijd van deze pubklanten was een beetje hoger dan normaal, dus ze waren verbaasd toen wij megablij binnen kwamen springen.

Ik moet zeggen, het bandje werd er wel opgetogen van. We hebben hier iets gedronken, erg leuke Ierse liedjes geluisterd en toen was het echt tijd om naar ons hotel te gaan.

Morgen om 11.20 uur vliegen we terug naar Nederland dus tas pakken, slapen en dan uitgerust op reis gaan.

Onze reis naar Dublin heeft mij positief verrast. Ons eerste indruk was een beetje negatief omdat we direct met veel armoede werden geconfronteerd. In drie dagen hebben we kunnen zien dat het niet zo zwart wit is en dat Ierland meerdere lagen heeft.

De Ieren hebben veel te verduren gehad, in het verleden en nog steeds. Ik vind het een sterk volk als je kijkt waar ze doorheen zijn gegaan.

Ik zou absoluut nog een keer naar Dublin willen gaan, en ook vanaf daar weer dagtripjes maken.

Ierland verdient het om beter te leren kennen, daar ben ik wel over uit. Wie weet eerder dan ik zelf denk. We gaan het zien.

Ik weet niet wanneer ik weer op reis ga, maar ik houd jullie zeker op de hoogte.

Liefs,

Ayşe