Hué, een zeer bijzondere stad

30 juli 2018 - Hue, Vietnam

Weer, weer, weeeerrr een superdag. Ik had helemaal geen verwachtingen van Hué omdat ik vaak negatieve verhalen las op internet maar het tegenovergestelde is waar! Het is een supergave stad! Je moet wel van historie, oude gebouwen, architectuur en drukte houden want anders is dit niet jouw stad.

Hué is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam en is daarom vol met tombes van keizers en prachtige gebouwen.

Vanochtend werd ik om 8:30 uur opgehaald door een ladybiker (Ik had hier gisteren over geschreven in mijn blog) en gebracht naar een cafè dat heel beroemd blijkt te zijn. Daar stonden nog twee ladybikers en twee Belgische meisjes op ons te wachten. We waren dus met een groep van zes, drie gidsen, de twee Belgische meisjes en ik.

We begonnen de tour met koffie drinken, (ik heb voor het eerst in mijn leven koffie gedronken) en kennismaken. De meisjes spraken perfect Engels en waren heel enthousiast. Na het koffie drinken, stapten we achterop de brommers en gingen naar onze eerste bestemming; het dorpje Thu Chan. We gingen hier eerst naar een locale markt en liepen daarna rond in het dorpje. Het was zoooo een schattig en vredig dorpje dat ik helemaal hyper werd van geluk. Ik bleef maar doorratelen naar iedereen, vroeg elke local of ze met me op de foto wilden en grijnsde naar iedereen die op mijn pad kwam. Ik voelde me echt helemaal doorgedraaid. Na twee uur was ik wel uitgeput door al die hyperactiviteit. Na gewandeld te hebben in het dorpje gingen we naar een rijstmuseum. Hier kregen we het hele proces van rijst maken te zien. Een vrouwtje van 80 jaar deed alles voor, zo schattig.

Na dit dorpje was het tijd voor de grootste tombe van Hué; De tombe van Khai Dinh. Khai Dinh was de twaalfde koning van de Nguyen-dynastie (in totaal zijn er dertien koningen geweest)en wilde zelf dat er zo een grote, oogverblindende en indrukwekkende tombe voor hem zou komen. Hij is overleden voordat het af was dus hij heeft het niet meer kunnen zien. Hij is er overigens wel begraven.

Na de tombe zijn we richting Vong Hang hill geweest voor een prachtig uitzicht op Hué en de perfume river. Zo heet de rivier die door Hué stroomt echt:) Geen idee waarom eigenlijk.

Na de hill gingen we naar de Ton Hieu Pagode waar ook echt nonnen en monniken verblijven. Het was er zo sereen en een oase van rust. Wat een schril contrast met de binnenstad van Hué want daar was het echt een gekkenhuis, maar daar straks meer over.

We hebben bij de pagode rondgelopen, de begraafplaatsen van de monniken bekeken en genoten van de rust. Hierna gingen we weer achterop en scheurden we naar een vegetarische lunchroom, speciaal voor mij vegetarisch, superlief van ze. We hebben er heerlijk gegeten en gezellig gekletst. Dit was trouwens tevens een afscheid omdat we hierna bij onze hotels afgezet zouden worden. Het was echt een fantastische tour via deze organisatie. Als jullie ooit naar Hué gaan, raad ik jullie de ‘I love Hué’ tour zeer zeker aan.

Aangekomen in het hotel, rustte ik heel eventjes uit en ging weer de hort op. Het was vandaag voor het eerst echt stikheet en mijn kleding plakte aan mijn lichaam. Ik heb me er maar bij neergelegd en op deze manier rondgelopen:) Ik had geen plannen voor de namiddag en de avond dus liep ik gewoon de straat op om te kijken waar ik zou eindigen.Dat was in een nailsaloon:) Ik heb een manicure en pedicure laten doen, wat best wel verschrikkelijk was:) Een kind van 4 zou beter nagels lakken dan deze vrouw, serieus. Ik ben gewoon teruggegaan nadat ik klaar was omdat alles er naast was gelakt 🤪 Ze heeft het opnieuw gedaan maar weer niet echt heel netjes. Ach ja, ik kan wel leven met zwartgelakte tenen.

Hierna ben ik richting de Trang Trien-brug gelopen en heb de rivier overgestoken om naar de Dong Ba market te gaan. Dit is een overdekte markt waar vooral locals komen en van alles te koop is; van vis,groente tot stof. Ik heb hier een souveniertje gekocht waar ik heel blij mee bij. Zo bijzonder, het viel me op hoe mooi de vrouw was waar ik dat souveniertje had gekocht. Ik keek haar aan en dacht “Wat een prachtige vrouw” Op hetzelfde moment zei zij tegen mij “You’re beautiful”.   Zo mooi dat we op hetzelfde moment aan hetzelfde dachten over elkaar.

Na lekker geslenterd te hebben op de markt was ik van plan om terug te lopen richting hotel toen ik een winkelcentrum zag. Dit was geen luxe winkelcentrum maar een typisch Aziatisch winkelcentrum. Ik heb er rondgelopen, niet ergens naar op zoek maar in mijn hoofd al stiekem speurend naar schriftjes en pennen:)

Ik heb een kantoorartikelenfetish, in elk land koop ik schriftjes, notitieboekjes en pennen. Toen ik de schappen met schriften zag, begon mijn hart serieus sneller te kloppen. Met een vastberaden blik liep ik erop af en heb met veel liefde en zorgvuldigheid schriftjes uitgekozen🙈 Dus,als jullie mij ooit iets cadeau willen geven;kantoorartikelen please:)

Na het winkelen, ging ik nu toch echt richting hotel, althans dat was de bedoeling maar er was teveel afleiding. Ik ging een winkel binnen die Tokyo life heette, alles 50% off, woeehhoeee. Ik heb twee superschattige slippers met watermeloenen en ananassen erop gekocht en heb me verder ingehouden.

Hierna ging ik op zoek naar iets te eten en kwam een kraampje tegen waar een hele rij jonge Vietnamezen stond. Geen idee wat het was maar ik ben er gewoon bij gaan staan. Gelijk kwam een meisje mij toelichting geven en voor ik het wist had ik besteld. Het waren een soort van kaasballetjes en dan met zeewier erop. Ik heb op zo een minikrukje tussen de rest gezeten en heerlijk gegeten.

Na het eten ben ik dan toch echt naar het hotel gegaan, lekker gedoucht, alles opgeruimd en toen weer honger gekregen. Ik heb toen roomservice besteld, heeerrlijkkkk.

Nog iets over het verkeer in Hué; het is èèn grote chaos! Iedereen rijdt door elkaar en voor voetgangers is er helemaal geen ruimte. Ik heb letterlijk de hele tijd op de weg gelopen. Als ik wilde oversteken, begon ik gewoon met lopen anders stond ik daar nu nog steeds.

Toch ergerde ik me er niet aan en vond het wel heel gaaf dat alles ondanks alle drukte en chaos gestroomlijnd verloopt.

Morgen een hele dag achterop de motor, ik ga achterop een motor de Hai Van pass route doen. Dit blijkt èèn van de mooiste kustroutes van de wereld te zijn. Ik ben zo benieuwd. Ik ga op deze manier van Hué naar Hoi An, mijn laatste bestemming in Vietnam. De verwachting is, is dat de trip morgen ongeveer 8 uur gaat duren.

Morgenochtend om 8 uur vertrekken we, dus ik hoop dat ik rond 16.00 uur in Hoi An arriveer zodat ik de avond nog kan benutten.

Ik ga nu lekker liggen op bed, wat filmpjes kijken op internet en daarna slapen.

Tot morgen lieve allemaal.