Het leven is mooi(er) als je reist

27 juli 2017 - Perhentian eilanden, Maleisië

Het leven is mooi(er) als je reist. Je ontmoet nieuwe mensen, nieuwe culturen, doet nieuwe inzichten op, denkt na over je leven, filosofeert met onbekenden...
Reiziger zijn is het mooiste wat er bestaat. Wakker worden en even niet meer weten waar je bent; dat had ik vandaag. Ik werd wakker, keek om me heen en was even gedesoriënteerd. Toen wist ik het weer, ik ben in Maleisië en ik ga zo de dorpsschool van dit eiland bezoeken. Arda en ik kleedden ons snel om, ontbeten en om 8 uur stonden we klaar om met de boot naar het andere eiland te gaan om een ochtend op de kleuterschool door te brengen. Arda heeft hier een vriendje, Ilyas, met wie we mee mochten. Zo gaaf om elke ochtend met de boot naar school te gaan. En nog gaver dat wij dit vandaag mee mochten maken. Op school waren de kinderen dolenthousiast en liepen de hele tijd achter Arda aan. Ik hield me nog een beetje afzijdig om te kijken wat ik het beste kon doen. Toen de kinderen in de kring moesten voor een spelletje trok het drukste en grappigste kind mij mee om mee te doen. Toen was het hek van de dam. Ik heb de hele ochtend spelletjes met ze gedaan, geoefend uit hun oefenboekjes en zij hebben mij Maleisische woordjes geleerd. Het voelde zo fijn om weer in een klaslokaal te zijn en helemaal op deze school. Ik merkte dat ik helemaal opleefde en de neiging had om maar gelijk de hele les over te nemen. Dat heb ik maar niet gedaan. De juf leek me namelijk erg streng:) Ik heb een tatoeage op mijn voet die goed zichtbaar is.Toen de kinderen die zagen lagen ze helemaal in een deuk:) Ze raakten hem aan en stootten elkaar aan om hem te laten zien aan elkaar. Was heel grappig. Dit bezoek was echt één van de hoogtepunten van deze reis. Trouwens, kinderen zijn echt overal hetzelfde, ondanks dat het onderwijssysteem totaal anders is. Overal heb je de verlegen kinderen, de drukke kinderen, de vrolijke kinderen etc. etc. Fijn om dat te zien. Zoals altijd hadden het drukke kind en ik natuurlijk direct een connectie:) Hij bleef me uitdagen en tegelijkertijd aan me hangen. Dat heb ik altijd met drukke kinderen. Ik denk dat deze kinderen vaak heel intelligent zijn en juist zo druk doen omdat het systeem niet bij ze past. Deze kinderen trekken me, ik vind ze superleuk. Ach, eigenlijk zijn alle kinderen superleuk, dat heb ik vandaag ook weer gemerkt. Na school hebben we op hetzelfde eiland nog een beetje gewandeld maar er was niet veel te zien. Met de watertaxi zijn we teruggekeerd naar ons eigen eiland. We zaten in de watertaxi met een Maleisische jongen. We hebben onderweg leuk gekletst. In de middag heb ik een beetje gezwommen,gezond en in mijn reisdagboek geschreven. Mijn moeder en Arda hebben ook nog met mij gezwommen en lekker gehangen op het strand. Arda heeft veel met zijn kleine vriendjes gespeeld. Vandaag is iedereen een beetje zijn eigen gang gegaan. Was wel lekker zo een dagje luieren. Morgen vertrekken we van de the Perhentians en vliegen naar Kuala Lumpur om daar vijf nachten te verblijven. Leukkk, lekker lang in KL. We gaan daar musea bezoeken, winkelen en lekker slenteren in de stad. De laatste dagen gaan we benutten als citytrip. Een leuke afsluiting.