Mostar

26 juli 2019 - Fojnica, Bosnië en Herzegovina

Vanochtend vroeg op om treintickets te scoren naar Mostar. De treinroute tussen Sarajevo en Mostar is sinds kort een populaire route omdat hij, als ik me niet vergis, door National geographic is genoemd als één van de mooiste treinroutes op de wereld. Wij stapten dus precies op de helft, in Konjic, van deze route in de trein. Maar om zeker te zijn van een kaartje moesten we dus vroeg op. De trein zou er rond 8.30 uur zijn en wij waren om 7.10 uur op het station. Er waren nog gewoon tickets dus dat ‘bemachtigen’ was een groot woord. Maar we hadden dus heel veel tijd en gingen daarom in een theehuis tegenover het station thee drinken. Er zaten alleen maar mannen en toen ze ons zagen, leek het alsof ze water zagen branden:) Arda werd er een beetje ongemakkelijk van maar ik vond het vooral grappig:) Na onze thee gingen we op de bankjes op het station wachten, Arda ging gelijk in de slaapstand. Het lukt hem gewoon om overal te slapen.

De trein kwam met een half uur vertraging maar dat zijn we wel gewend in het buitenland. En het is echt waar over het uitzicht, het was echt prachtig! In de trein was het ook gezellig. Er was een klein tv.’tje waar ze Rambo op draaiden en op de achtergrond was er Balkanmuziek:) Echt superschattig.

Rond 9:40 uur kwamen we aan in Mostar en de eigenaar van het huisje waar wij gaan verblijven, wachtte ons al op. Superlief, allemaal gewoon voor free. We hebben ook maar gelijk onze bustickets naar Herceg Novi voor over twee dagen geregeld.

De eigenaar Nedim is een erg aardige man en spreekt ook een mondje Engels. Dat is wel heel fijn, hij kon ons van alles vertellen over Mostar. Ons huis is een heus huisje met twee verdiepingen in het centrum van Mostar. Perfect voor twee nachtjes. Morgenochtend om 9 uur komt Nedim ons ontbijt brengen. Ook zo schattig, kreeg ik een berichtje achteraf ‘My mom doesn’t know what vegetarians eat, she hasn’t any experience with it. Can you help us with it please?’

In ons huisje zijn we eerst gesetteld, gedoucht en een dutje gedaan. Rond 3 uur pas gingen we naar buiten. Was wel lekker om even uit te rusten.

We hebben wel heel veel gedaan vandaag. We hebben natuurlijk heel leuk geslenterd in het oude centrum, het was echt megadruk, we zijn naar Koski Mehmet Pasa moskee en nog een andere moskee geweest en we hebben het hamammuseum en het genocidemuseum bezocht.

Arda is nog de minaret opgeklommen en vertelde dat hij een prachtig uitzicht had over Mostar.

De Mostarbrug maakte ook heel veel indruk, alleen jammer dat het overvol was. In het genocidemuseum hebben we gezien hoe het Kroatische leger de Mostar brug heeft gebombardeerd tijdens de Bosnië oorlog. Was weer echt verschrikkelijk om de oorlogsbeelden te zien.

Na al onze bezoekjes gingen we ergens eten. Op het menu stond 1 vegetarian plate:) Ik blij dat ze een speciaal menu hebben, hadden ze rijst, bulgur, aardappelpuree en tomaten op een bordje gedaan. Here you are vegetarian plate:)) Vond ik wel een beetje jammer, maar ach ja, het is nu even niet anders.

We zijn nu in ons huisje gekomen en zijn aan het chillen.

Morgenochtend om 10 uur gaan we met een guide naar Blagaj en de Kravice watervallen.

En dan nog iets anders; Bosniërs roken zoooo veel, en echt overal, maakt niet uit of er anderen meeroken, of er kinderen bij zijn, binnen buiten. Zelfs gisteren gingen we tijdens het raften bij de rustige delen even niet peddelen zodat ze konden roken:) Ze hebben allemaal een sigaret in de mond, ook als ze werken en zo.:)) Viel me op en wilde het even kwijt:)))