Museum hier, museum daar

6 januari 2022 - Berlijn, Duitsland

We hadden een suuuuuperleuke dag. Niet alles ging volgens plan, maar voortbewegen van de ene naar de andere attractie duurt lang als je onderweg van alles tegenkomt.

Vanochtend startten we onze dag ook wat later dan gisteren.

Ik maakte Arda rond 11 uur wakker, zodat we om 11.30 uur konden vertrokken.

Na gisteravond in Kreuzberg met allemaal Turkse tentjes, vonden we dat we ons ontbijt ook daar moesten doen.

Ik vond een leuk ontbijtplekje dat mega populair bleek te zijn (gezien de recensies).

Het was er idd. druk maar niet op een vervelende manier.

Toen ze onze bestelling kwamen opnemen, vroeg ik op een ontbijtplate maar dan zonder dierlijke producten, wat natuurlijk voor verwarring zorgde. Wat mag wel, wat mag niet en ‘Waarom mag honing dan niet?’:) Uiteindelijk kreeg ik een heel fijn bord en werd er goed rekening met me gehouden.

De ober kwam later naar mij toe om te vragen hoe lang ik al vegan was en waarom. Hij zei dat hij zich schaamde dat hij dierlijke producten at, toen ik vertelde waarom ik vegan ben. Ik vond het een fijn en open gesprek.

Na ons ontbijt gingen we naar het Illusiemuseum. Was verrassend leuk en luchtig. In Berlijn ademt alles de 2e WW waardoor het best zwaar kan zijn om de hele dag rondom dit thema te plannen. Het illusiemuseum was een welkome afleiding. We hebben er veel geëxperimenteerd en foto’s genomen.

Hierna had Arda honger dus besloten we een pannenkoek te eten, wat 30 minuten duurde totdat we het hadden gekregen omdat ze ons waren vergeten.

Na de lunch gingen we naar het DDR museum.

Ik had gehoord dat het er altijd heel druk is, maar dat was vandaag dus niet het geval. Het museum was niet per se heel indrukwekkend. Er hing een nostalgische sfeer naar de goede, oude DDR tijden. Ik weet niet hoe objectief dit is, en vraag me af of mensen die in Oost- of West-Berlijn woonden wel zo nostalgisch terugdenken aan deze tijd.

Ik heb gelezen dat vanwege het feit dat in Oost-Duitsland het sociale belang heel belangrijk was vanwege het communistische regime, mensen meer naar elkaar omkeken en dat dit nu in het kapitalistische Duitsland wordt gemist.

Het naar elkaar omkijken, werd vanaf de peuterschool al aangeleerd, door bv tijdens ‘potjestijd’ alle peuters die op het potje zaten om te plassen, ook op elkaar moesten wachten:) Het omgekeerde van het individualistische wat wij in een kapitalistisch regime hebben geleerd (helaas). Niet het samen plassen maar naar elkaar omkijken, bedoel ik.

Ik vond het DDR museum wel iets hebben, de sfeer, de spullen die waren uitgestald, de posters. Dus toch wel het bezoeken waard.

Na dit museum besloten we naar het Alexanderplatz te gaan. Daar hebben we rondgelopen en rondgekeken.

Na de Alexanderplatz gingen we naar Checkpoint Charlie.

Checkpoint Charlie was een van de grensposten tussen Oost- en West Berlijn. Deze grensovergang is beroemd omdat het de enige overgang was waar toeristen doorheen mochten reizen van Oost naar West.

We bezochten ook het Mauermuseum, een klein maar informatief museum.

Er was heel veel te lezen en het was laat, dus we waren een beetje moe en hebben sommige delen overgeslagen.

In Berlijnse musea is zoveel te lezen en te zien dat je hoofd helemaal tolt aan het einde van de dag. Je moet heel veel nieuwe informatie verwerken, buiten is het altijd druk met mensen, wat deze stad erg vermoeiend maakt. Maar ik klaag niet, want ik heb tijdens deze trip wel echt mijn shot cultuur gehad die ik erg begon te missen in Nederland.

Ik had net voor de lockdown een museumkaart aangeschaft om meer musea te kunnen bezoeken, maar corona gooide helaas roet in het eten.

Maar goed, verder over vandaag.

Na Checkpoint Charlie gingen we al lopend richting mall of Berlin om daar bij de food court te eten. Hier konden we allebei ons hart ophalen en helemaal zelf kiezen wat we wilden eten.

Ik heb voor een vegan curry en Springrolls gekozen, was heeeeel lekker.

Na het eten gingen we nog even naar de Lidl om fruit te halen (als ik op vakantie ben, mis ik altijd fruit), en daarna gingen we richting hotel.

We zijn beiden moe maar met een kopje thee en wat fruit kunnen we ontspannen zodat we morgen weer vol gas de stad in kunnen gaan.

Arda en ik hebben besloten dat Berlijn echt een gave stad is en dat er megaveel te doen is. Het is ook heel gezellig met z’n tweetjes, deze korte trip doet onze relatie ook goed als moeder-(puber)zoon.

Trouwens een laatste note; We hebben de domkerk ook gezien maar Arda wilde niet naar binnen ‘Alle kerken zien er van binnen toch hetzelfde uit, net als alle moskeeën’. :D

Nu stop ik echt want anders wordt het wel een heel lang verhaal.

Tot morgen allemaal!