In de rolstoel racen door het Vaticaan

3 mei 2023 - Rome, Italië

Wat een superleuke dag was dit! Wist ik gisteren nog niet of ik vandaag wel naar buiten zou kunnen, is het nu de leukste dag van mijn dagen in Rome.

Ik had en heb nog steeds wel last van mijn voet, maar het weerhield mij er niet van om vandaag toch naar buiten te gaan.

Ik voelde het aan en besloot het rustig aan te doen en te accepteren dat ik niet veel zou kunnen doen.

Ik had niet durven dromen dat het alsnog zo een volle en gezellige dag zou worden.

We begonnen onze dag met het Vaticaan. We waren er 2 uur eerder dan onze rondleiding zou beginnen, maar dat hadden we expres gedaan zodat we in de omgeving konden ontbijten. We ontbeten in de buurt van de Vaticaanse musea en liepen daar een paar winkeltjes af. Supermarkten zijn ook onze favoriet, dus dat hebben we ook gedaan. Ipv. bij de toeristenwinkeltjes cadeautjes halen, doen wij dit bijna altijd in een supermarkt. We kopen dan typische producten van het land. Ik heb nu bijvoorbeeld Italiaanse pasta en kruiden gehaald. Gewone, simpele producten die Italianen zelf kopen en niet van die fancy ingepakte toeristenproducten.

Om 13 uur zou onze tour in de musea starten maar ik had toch wel last van mijn voet. Arda besloot daarom een rolstoel voor mij te halen, en dat was echt de beste beslissing ever. Het gaf mij zoveel meer rust en het was zo lachen:)) Arda reed mij vooruit en haalde stunts met de rolstoel uit:) Verder kreeg ik overal voorrang en iedereen was megalief voor me. Was zo een gekke gewaarwording. Ik heb de hele tour tegen iedereen ‘thank you’ ‘grazie’ gezegd en vriendelijk teruggelachen. Ik mocht zelfs met de rolstoel op zo een lift bij een trap. De rolstoel was echt een heel goed idee! De musea vond ik heel indrukwekkend, maar de Sixtijnse kapel was toch wel echt het toppunt. Ook omdat onze guide er veel over vertelde. Al die kleine details die je nooit te weten zou komen als je op eigen houtje rond zou lopen. Echt een aanrader om dit met een guide te doen.

Na de tour namen we de elektrische step (Ja, we leren het niet af) om naar de ingang van Vaticaanstad te gaan. Ik ben sceptisch over religies, maar het blijft indrukwekkend om ergens te komen dat zo belangrijk is voor miljoenen mensen.

In Vaticaanstad hebben we rondgelopen, Arda heeft wat foto’s genomen van belangrijke gebouwen die hij herkende uit zijn geschiedenislessen en hebben iets gegeten. Het was ondertussen half 5 en we dachten dat we wel genoeg tijd hadden om nog iets te doen. We besloten galleria Borghese te bezoeken. Op de website stond dat ze tot 20.30uur open zijn, maar na 18.00 uur bleken ze geen tickets meer te verkopen. Erg jammer, maar het was niet anders. Galleria Borghese heeft ook een prachtig park. Aangezien ik dit niet kon wandelen, hebben we het met de step bezocht. Lekker steppen in het park en om je heen kijken.

Na Galleria Borghese besloten we St.Mariakerk te bezoeken in Trastevere. Deze kerk is de oudste Mariakerk van Rome. De kerk was gelukkig wel open en we konden het bezoeken. We hebben ook nog in deze wijk gewandeld (is erg gezellig en levendig) en besloten daarna naar ons hotel te keren. 20 Minuten lopen, moet lukken, dacht ik. De weg ernaartoe was naar boven maar ow wat een prachtig uitzicht hadden we.

Rome is echt een prachtige stad. Het slokt je op, je wordt er verliefd op en je raakt er direct aan gehecht. Ik heb dat tot nu toe alleen met Istanbul gehad in mijn leven, maar Rome is een goede tweede.

Ons hotel is op een prachtige plek, met een terras dat het mooiste uitzicht van Rome heeft. Met de eigenaar zijn we het terras opgegaan en met hem gekletst over politiek en cultuur. Ook heeft hij ons laten zien welke gebouwen we zagen. Letterlijk alles!! Eigenlijk een prachtige plek om te trouwen, maar helaas doen zijn er geen bruiloften.

Na dit gezellige gesprek was het tijd om naar onze kamer te gaan. Mijn voet moet echt rusten. Morgenavond vliegen we terug, maar overdag hebben we nog tijd tot 17.00 uur om van alles te doen. Daarom wil ik mijn voet nu goed verzorgen zodat dit morgen nog kan.

Ik kijk terug op een erg leuke dag, en Arda ook. Hij blijf ook zeggen dat hij het zo een leuke trip vindt en dat hij geen zin heeft om naar huis te gaan. Herkenbaar♥️