Slenteren door Dublin

14 november 2022 - Dublin, Ierland

Wat een bijzondere dag was het vandaag. Dublin is ook een zeer bijzondere stad, die moeilijk te doorgronden lijkt. Ik ga proberen de vibe van deze stad op papier te zetten, zodat jullie een beetje het idee krijgen hoe wij het hier hebben. Wel ga ik de dag door elkaar vertellen en niet in chronologische volgorde, want mijn hoofd zit zo vol dat dat niet haalbaar is.

Laat ik beginnen wat mij het meest is bijgebleven van vandaag: de pub. Van een Ierse vriend had ik een pubtip gekregen die we met mijn zus wilden uitproberen. Toevallig was het vanavond live muziek avond dus was het er druk maar ook erg gezellig. Ik drink geen alcohol maar zat daar toch aan de bar, omringd met allemaal mensen die erop losten dronken en het megagezellig hadden. Dat was aanstekelijk moet ik zeggen. We hebben er met mijn zus gezeten en heel veel gelachen. Bij de uitgang stond een beveiliger en een klant te kletsen. Toen wij naar buiten liepen, vroeg de beveiliger waar we vandaan kwamen en zo ontstond er een heel gesprek dat eindigde met het onderwerp veganisme:) Naast de pub hebben we vandaag het Emmigration museum bezocht. Op onze weg ernaartoe kwamen we langs een kerk. De Ieren zijn erg religieus (katholiek). In de kerk was een mis van de Chineze gemeenschap. Die hebben we eventjes gevolgd en zijn toen doorgelopen naar het museum. Het museum vonden we leuk opgezet en leerzaam. Ieren hebben een moeilijk leven gehad met veel emmigratie en discriminatie. Het verklaart de zwaarmoedigheid van deze stad ook wel. Ik denk dat wij vandaag de kern van de Ieren een klein beetje beter hebben leren begrijpen. Niet alleen vanwege dit museum maar ook door veel te observeren en te praten met verschillende Ieren.

We hebben ook Sweny’s pharmacy bezocht. Deze apotheek komt voor in het boek Ulysses van de Ierse schrijver James Joyce. Daardoor is deze apotheek beroemd. De meneer die er binnen stond, had ons veel te vertellen. Ook zong hij een liedje voor ons op zijn gitaar. Hij zong het niet in het Engels maar in het Keltisch. Was heel gaaf om te horen.

We wilden ook graag de universiteitsbibliotheek bezoek maar daar stond een megarij dus hebben we dat maar overgeslagen.

Verder hebben we vandaag heel veel gewandend en lekker gegeten. Dublin is zo klein dat je elke keer weer uitkomt op dezelfde straatjes, heel grappig.  We hebben niet veel gekocht maar ik heb wel een winkeltje ontdekt waar ik op meerdere items verliefd ben geworden! Alles was kleurig en fleurig, ik kon gewoon niet kiezen. Uiteindelijk heb ik een supergave rok gekocht die ik met veel plezier ga dragen.

Qua eten was het ook een goede dag. We hebben gisteren een restaurant ontdekt waar we vandaag ook hebben gegeten. Lasagna, mousakka, taartjes, we hebben echt veel besteld en dan op het terras gegeten. Het weer is hier echt erg lekker! Zo lekker dat we op terrasjes kunnen zitten.

Vandaag was een superleuke dag. We hebben veel gezien, gekletst een heel veel gelachen. Morgen gaan we naar een vissersdorpje, Howth genoemd. Het zou er prachtig moeten zijn met een adembenemende natuur. We gaan erheen met de trein en gaan er hiken, yesss!

Tot morgen.