Slenteren door de stad

24 oktober 2022 - Madrid, Spanje

Vandaag besloot ik mijn dag anders te starten. Ipv. te wachten tot Arda wakker werd, ging ik alleen op stap. Ik voelde me al een stuk beter dan gisteren, had meer energie dus perfecte timing om de hort op te gaan. Met Arda sprak ik af dat hij de deur op slot hield en zijn tel aanhield zodat ik hem altijd kon bereiken. Ik ben blij dat ik besloot zelf op pad te gaan want het was echt heerlijk om gewoon rond te lopen en te dromen.  Madrid blijkt een ware vintagehemel te zijn, dus naast het dromen en slenteren besloot ik ook vintagewinkels in te gaan, en wat ben ik geslaagd!! Ik heb 7 kledingstukken voor €60,- kunnen kopen en dan niet van die standaard h&m confectiekleding maar echt super originele vintagekleding uit verschillende decennia! Ik ben er zeer content mee, moet ik zeggen:) Na het vintageshoppen ging ik weer naar Freedom cakes café. Op straat kwam ik trouwens een medewerker van dit café tegen en hij herkende me en groette me alsof we vrienden waren:) Dit geeft wel aan hoe vaak ik er afgelopen dagen ben geweest. Ik ben vandaag voor het ontbijt voor zeer zoet gegaan; twee wafels met slagroom, chocoladesaus, bananen en aardbeien. Ik denk dat ik geen tandglazuur meer over heb na dit ontbijt. Na het ontbijt rond 12 uur belde Arda mij om te zeggen dat hij wakker was. We spraken af op Plaza Mayor. Van hier liepen we door naar Palacio Real om het paleis te bezoeken. Er stond een megalange rij maar het was alsnog gezellig omdat voor ons een Nederlandse vader met zijn dochter stond. We hebben over van alles gekletst; van Atatürk tot de fascisten in het Nederlandse parlement. Fijn om met mensen uit je eigen bubbel te kletsen, zo zie en voel je weer dat je niet alleen staat. Het paleis was erg indrukwekkend. Het viel mij op dat de decoratiestijl heel anders is dan de paleizen in Turkije en Nederland. Ik vind de stijl in Nederland het minst mooi, het is te donker en somber. De Spaanse vind ik tot nu toe het mooist. Veel bloemen en reliëf, ik houd daar van. Na het paleis gingen we ergens tapas eten. Nou ja ‘we’, het was meer ‘ik’ want Arda wilde het niet proeven. Het was lekker maar wel te vettig. Na het eten gingen we al kletsend richting de tempel de Debod. Deze tempel is 4 voor Chr. gebouwd en in de 20e eeuw cadeau gegeven aan Spanje. De tempel stond op een heuvel in een park. Het uitzicht vanaf hier was prachtig. Na de tempel gingen we in een tuintje zitten zodat Arda kon leren voor zijn toetsweek. Ik vind het zo vervelend voor hem dat hij in de vakantie bezig moet zijn met school, maar het is helaas niet anders. Na het leren, hebben we heel veel geslenterd en meerdere pleinen bezocht. Heel veel verschil zagen wij er niet per se in, vooral de groottes en de winkels eromheen.  Bij Plaza Santa Domingo waren we echt bekaf en besloten een plek te zoeken voor het avondeten. We vonden een Turks eettentje waar we hebben gegeten. Dit is de enige plek waar ik me afgezet voelde, want het totaalbedrag was veel te veel voor wat we kregen. Maar goed, 1 keer afgezet worden in een hele vakantie (hoop ik) vind ik wel een soort van oké.Na het etentje liepen we richting Plaza Mayor, alle wegen leiden naar Plaza Mayor, gingen nog even een vintagewinkel binnen, gingen naar een supermarkt (een van onze favoriete bezigheden in het buitenland) en liepen daarna naar onze Airbnb.We waren vandaag niet heel laat, maar dat was ergens ook wel lekker. Ik heb bijna 8 uur gelopen met maar weinig tussenstops, dus ik was ook wel aardig moe. Nu gaan we lekker ontspannen in onze kamer en een plan voor morgen maken.

Vandaag was een zeer gezellige dag. Met Arda is een vakantie sowieso nooit saai. Hij kletst veel, is hyperactief en is megagrappig:) Hij is geen chagrijnige puber die nergens zin in heeft. Hij plaagt mij wel veel, maar ik kan hier gewoon om lachen. Zo hoorde ik vandaag muziek op straat en begon te dansen en Arda zei dat hij mij op de grond zou gooien als ik door zou gaan. Ik ging natuurlijk door en eindigde op de grond. De ijsjesverkoper lag ook in een deuk en zei iets tegen Arda in het Spaans. Ik lag daar lachend op de grond, Arda met een ijsje in de hand, de ijsverkoper lachen. Was een bizarre situatie:)))

Tot morgen.

Ayse