De trekking

24 juli 2018 - tt. Sa Pa, Vietnam

Ik had een soort van horrornacht vandaag. Het lijkt wel of ik nog steeds last heb van een jetlag. Het was ‘s nachts 3:00 uur en ik lag nog steeds klaarwakker. Ogen dicht, draaien, water drinken, boekje lezen, niets hielp. Op een gegeven moment ben ik dus toch ergens in slaap gevallen. Vanochtend werd ik om 8 uur wakker, snelde me naar het ontbijt omdat ik om 9 uur zou worden opgehaald voor de trekking. Spaanneenndddd. Ongeveer 15 km door de bergen en de rijstvelden met een gids.

Stipt om 9 uur stond mijn gids May bij de receptie. We begonnen de trekking in Sapa town en gingen toen de bergen op, richting rijstvelden. Ik zou zo graag willen verwoorden wat ik heb gezien maar dat is onmogelijk. Die bergen, ertussen de groene rijstvelden, buffels, ongerepte natuur; alles klopte gewoon, alles was perfect. Ik heb momenten gehad dat ik met mond open en tranen in mijn ogen dit spektakel heb aanschouwd. Hoe kan de natuur zo verschrikkelijk mooi zijn dat je niets meer kunt uitbrengen, dat je als een gek met een grijns op je gezicht naar dit paradijs kijkt en alleen maar kan denken ‘Dit kan niet echt zijn, dit is te mooi, te sprookjesachtig’.

Naast al het moois was het ook best een zware tocht. Je loopt niet netjes op een pad maar moet steeds klimmen, dalen, springen etc. But i made it!

Aan het einde van de tocht wachtte mij een heerlijke lunch bij locals. Ik denk dat ik nog nooit met zoveel lust heb gegeten. Ik had zo een honger en de frisse lucht deed me zo goed dat ik echt aanviel.

Na de tocht zouden we met de brommer teruggaan naar Sapa town zodat ik bij mijn hotel afgezet kon worden. Mijn gids had twee brommers geregeld, haar man en een vriend van hem. Zij ging achterop bij haar man en ik zou bij die vriend achterop gaan. Maar het bleek dat zijn vrouw èn haar grote mand ook mee moesten:) Zaten we dus op die brommer met z’n drietjes plus mand en rugzak. Wel veilig gevoel hoor want de wegen waren een beetje heel erg niet goed. En dan bedoel ik niet af en toe een hobbel maar echt de hele weg lang allemaal grote rotsstenen, modder en gaten. Eerst was het wel eng maar ze zijn zo behendig met de brommer dat ik op een gegeven moment de angst kon loslaten en kon genieten van het uitzicht. Het was echt een heerlijke ochtend en middag. Ik heb nu wel erg spierpiin moet ik zeggen. Ow ja, tijdens de tocht liep er een meisje van 13 met ons mee om mij onderweg te helpen. Dat doen ze hier altijd. Ze verwachten dat je dan achteraf iets van ze koopt. Het meisje heette May en was heel verlegen en lief. Ik heb een tasje van haar gekocht. Onderweg zijn we ook nog ergens gestopt om uit te rusten. Daar zat een heel lief 95 jarig mevrouwtje komkommers te verkopen. We hebben daar uitgerust en komkommers gegeten. Er liepen ook allemaal kindjes rond, die heb ik oreo koekjes gegeven. Kwam goed uit dat ik ze bij me had.

Na de trekking heb ik eens goed gedoucht want ik zat helemaal onder de modder en heb daarna zo een 2 uur geslapen. Na mijn dutje ben ik naar buiten gegaan op zoek naar een mooi eettentje met uitzicht op de rijstvelden. Onderweg kwam ik een verkoopster tegen die ik gisteren had gezien en met wie ik had gekletst. Ik had toen niets van haar gekocht. Zij herkende me ook en begon al te zwaaien. Toen ben ik naar haar toegelopen om iets van haar te kopen. Helaas had ze niet echt iets leuks dus toen besloot ze me mee te nemen naar de lokale markt waar haar dochter ook met een kraampje staat. Echt een heel leuk marktje waar ik dus wat souveniers heb gekocht als cadeau. Daarna nam ik afscheid van deze mevrouw en ging echt op zoek naar eten. Ik vond een heel leeg tentje met Kerstversieringen maar met een stunning uitzicht. Ik was de enige klant dus ze waren ook erg verbaasd toen ik daar uberhaupt naar binnen liep:)

Na het eten, heb ik in het dorp gewandeld en bij een bakery een mangotaartje gegeten. Was heeerlijk.

Nu ben ik op mijn hotelkamer aan het chillen. Morgen vertrek ik met de middagbus naar Hanoi, een busrit van 6 uur, verblijf daar een nachtje en ga dan de volgende dag met de bus naar Halong Bay. Daar neem ik de boot waar ik ook 1 nacht op ga verblijven. Ben heel benieuwd. Hopen maar dat er leuke reisgenoten zullen zijn en dat we mooi weer hebben. Ik ben best toe aan een middagje op het dek zonnen.