Valletta, Rbat en Mdina

29 april 2019 - Sliema, Malta

Vanochtend werd ik om 6:00 uur wakker en snel daarna was Arda ook wakker. Het eerste wat hij deed, was op zijn mobiel mij de zwembroek laten zien die hij zo graag wilde hebben:)) We hebben hem toen maar online besteld, en daarna is Arda weer gaan slapen:)) Hij is serieus in slaap gevallen, heel bijzonder hoe makkelijk dat gaat bij pubers. Om 8:00 uur was hij weer wakker gelukkig. We hebben snel in het hotel ontbeten en zijn om 8:30 uur vertrokken.

Vandaag wilden we Valletta, Rbat en Mdina bezoeken.

We gingen eerst met de ferry van Sliema naar Valletta, was een heel leuk ritje van maar 7 minuten.

In Valletta hebben we eerst geslenterd en zijn daarna naar het National museum of war geweest. Dit museum was een heel overzichtelijk museum met een goede inkijk in de geschiedenis van Malta. Er hebben hier zoveel landen geheerst dat je verbaasd staat van het feit dat het eiland überhaupt ooit onafhankelijk is geworden.

We hebben zeker twee uur besteed in het museum en zijn daarna richting Lower Baraka Gardens gelopen. Dit is een aangelegde tuin op één van de uitkijkpunten van Malta. Echt prachtig! We hebben hier ook onze lunch gegeten en even uitgerust.

Hierna liepen we richting het centrum waar we gewandeld en gedwaald hebben door smalle straatjes.

Het is echt opvallend dat de gemiddelde leeftijd van de bewoners erg hoog is hier. Je ziet overal oude mensen en erg weinig jonge.

Ze zijn overigens wel heel schattig en zien er allemaal heel chique uit, haren netjes geknapt, make up op, echt heel leuk.

Na Valletta wilden we naar Rbat en Mdina gaan. Dit zijn kleine dorpjes op Malta en zijn met de bus zo een half uur vanaf Valletta.

De bus naar Rbat was weer zo druk, en de mensen zo asociaal, duwen, voordringen, alles mocht. En dit werd vooral door de toeristen gedaan, echt heel bijzonder.

Je struikelt hier sowieso over de toeristen, niet echt mijn ding eerlijk gezegd. En ook nog eens dezelfde soort mensen, mensen waar ik niet echt gecharmeerd van ben. Maar goed, wij zelf hebben het wel heel leuk en daar gaat het om.

Eenmaal aangekomen bij Rbat liepen we direct de buurt in, we waren ondertussen ook wel echt moe waardoor we een beetje melig gingen doen en geen zin meer hadden in musea.

Toen vonden we ergens een klein theehuisje waar allemaal oude mannen zaten, kletsen, schreeuwen, was heel grappig. We gingen daar ook zitten om iets te drinken. Ze hadden geen eten meer, geen coca cola en geen groene thee:) Toen heeft de eigenaar mij een Malteze thee gegeven, en dat was echt erg lekker.

In Malta heb je heel veel deegwaren, zoet zout, en ze zien er allemaal zo lekker uit, dat ik er eentje heb gekocht. Het was een ring gevuld met vijgen en dadels. Was leekkeerrr!!!

Na Rbat en Mdina moesten we weer met de bus terug naar Valletta en van daar met de ferry naar Sliema.

In Sliema hebben we lekker gewandeld, wat winkeltjes ingegaan en daarna gegeten. Ik heb echt een superlekkere salade gegeten, morgen weer denk ik zo.

In de avond kwamen we kapot in ons hotel aan. We hebben lekker gedoucht en wilden gaan chillen in bed. Altijd een fijn moment om uit te rusten. Maar Arda werd onrustig en wilde weer naar buiten, lekker wandelen aan de boulevard:)

Dus zijn we weer naar buiten gegaan, hebben wat gewandeld en ergens iets gedronken. Was heel erg gezellig.

En trouwens, toen we de ferry namen van Valletta naar Sliema keek een meneer mij aan en zei:”Miauw.” Ik lag helemaal in een deuk, en nu nog steeds lachen we met Arda hierom:))

Morgen gaan we als alles goed gaat naar het eiland Comino waar the Blue Lagoon is. We gaan niet met een tour dus ik hoop dat we het allemaal kunnen vinden.

Tot morgen allemaal!