Atelier de Lumieres, Grand Mosque, Saint Germain

6 januari 2024 - Paris, Frankrijk

Superleuke dag vandaag! We hebben ook heel veel gedaan!

We hadden een reservering voor Atelier de Lumieres, zoals ik gisteren al had geschreven. Onze reservering was voor 12.30 uur, maar we waren een beetje eerder, dus we konden doorlopen naar binnen. We begonnen niet met het begin van de voorstelling, daarom was het op het eerste gezicht een deceptie. Dus tip; wacht op je eigen tijdslot, zodat je de opbouw begrijpt en je er meer van geniet.

Arda vond het eerst ook niet leuk, en we werden er een beetje lacherig van, zo van ‘Was dit het nou??’ maaaaarrrrr…toen we het toch een kans gaven en wachtten op ons eigen tijdslot waren we erg onder de indruk. Ik meer dan Arda, maar ook hij was er stil van. Het is moeilijk te beschrijven wat het is, maar ik zal het proberen. De schilderijen van kunstenaars worden tot leven gebracht op de muren, de vloer, eigenlijk overal om je heen en aan de emotie van de schilderijen wordt muziek toegevoegd. Ik ben op de grond gaan zitten en heb alles tot me laten doordringen. Was heel indrukwekkend! Volgende maand ga ik met mijn broer en zus weer naar Parijs en ga dan absoluut weer naar Lumieres, maar dan naar een voorstelling van een andere kunstenaar.

Na deze voorstelling namen we de metro richting Grand Mosque. Ook zo mooi! De moskee zelf, de tuin, die waarschijnlijk in de zomer prachtig groen is, en het theehuis ernaast. Was echt een experience op zich dat restaurant! Het viel Arda ook op dat het publiek erg gemeleerd was. Dat was echt heel fijn. Ik heb er couscous vegetable gegeten en Arda kebab met rijst én patat. Ook hebben we muntthee gedronken, en dan niet dat slappe aftreksel zoals in Nederlandse cafés met een takke munt erin:) maar echte Arabische. Was heeeerlijk!!

Na de Grande mosque wilden we eigenlijk doorgaan naar het stadion van Saint Germain voor een stadiontour maar onderweg kwamen we we het evolutiemuseum tegen en besloten deze te bezoeken. Het was megadruk, vooral met gezinnen. We hebben er rondgelopen en van alles bekeken maar waren wel binnen een uur klaar.

Aangezien we nog tijd hadden, hebben we ook de stadiontour gedaan. We schrokken eerst van de prijs (26 euro pp!!) en vonden het ook tegenvallen, maar naarmate we afdaalden in het gebouw werd het interessanter. Uiteindelijk hebben we in het stadion zelf heel lang gezeten en mensen gekeken. We hebben echt veel gelachen en plezier gehad. Er waren twee jongen uit Zuid-Korea en die hebben letterlijk wel 1000 foto’s genomen. Ze hadden zelfs een Koreaanse vlag mee, waarmee ze poseerden. Ze hadden echt schijt aan alles en iedereen. Arda en ik vonden ze echt heel erg leuk en hebben genoten van hun enthousiasme:)

Na de tour was het rond de 18.30 uur en wij wisten eigenlijk niet goed wat we konden doen. We besloten de metro naar Champs Elyssees te nemen om daar te wandelen. We hebben er ook bij de Mc Donalds gegeten. Ze hebben hier geen plantburgers. Ik vind Parijs sowieso heel vegan onvriendelijk. Ik heb maar een salade en patat genomen.

Verder hebben we hier lekker geslenterd tot de avond en hebben daarna de metro gepakt richting ons hotel. Op zich kunnen we vanaf de Arc de Triomphe wel lopen naar ons hotel, maar we waren echt te moe.

In onze wijk hebben we nog even de Carrefour bezocht om snacks te halen voor vanavond.

Nu gaan we lekker chillen en plannen maken voor morgen.

Ik heb al tickets voor de Louvre, maar voor daarna hebben we nog geen concrete plannen. Even zoeken dus.

Het was echt een heerlijke dag vandaag!