Eerste volledige dag in de lichtjesstad

5 januari 2024 - Parijs, Frankrijk

Ik voel mijn voeten niet meer, niet gek na 25duizend stappen lopen. Ik heb dan nog wandelschoenen aan, maar die zielige Arda die in ‘wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’ gelooft, had het aan het einde best wel zwaar met zijn schoenen volgens mij. Maar goed, we made it:))

We zijn niet vroeg opgestaan en vertrokken, wat vooral voor Arda fijn was, al vond Arda om 11.00 uur vertrekken ook veel te vroeg.

We besloten eerst richting Montmartre te gaan. Daar konden we ontbijten en klimmen, klimmen, klimmen. Het leek mij dat we dan het meeste energie zouden hebben om de heuvel van de Sacre Couer te beklimmen. Ik moet zeggen, ik heb Montmartre zo vaak gezien dat het niet meer per se heel interessant voor me was. Wij zijn in mei met Sinan in Parijs geweest en zijn toen naar een cabaretshow van Moulin Rouge geweest. Absolute aanrader als je van foute shows houdt:) Het was wel echt een experience, maar ook absoluut 18+. Maar goed, deze keer niet gedaan dus, ook al ligt het ook in Montmartre.

Na Montmartre liepen we naar Gallery LaFayette, meneer wilde dure pakken passen voor mijn bruiloft. In augustus ga ik trouwen en we zijn meer bezig met Arda’s pak dan die van Sinan:))) Het was heel erg gezellig tijdens het passen en stiekem merkte ik dat merkkleding ook wel heel mooi en kwalitatief goed kan zijn. Ach ja, gelukkig geef ik er niet om en ben ik dol op Vintagekleding. Je wordt snel oppervlakkig als je net wat te lang in dat soort warenhuizen rondloopt.

Na LaFayette zijn we naar Eiffeltoren eo. gegaan. Stukje met de metro en een stukje lopen, was heel goed te doen.

Ik heb er niet veel foto’s gemaakt, maar vooral mensen gekeken. Bizar wat mensen allemaal doen voor een foto. Als je als buitenstaander op dat soort plekken om je heen kijkt, ziet het er heel creepy uit. Iedereen bezig met het scherm en rare poses aan het nemen en bijzondere gezichten aan het trekken. Arda en ik hebben ons kapot gelachen om sommige mensen, we stonden echt te kijken of het wel echt was of satire.

De Eiffeltoren blijkt adembenemend, ook al heb je hem al 100 keer gezien en ook al weet je dat het gewoon een groot stalen ontwerp is. Het heeft iets wat mij blijft betoveren, geen idee wat het is. Misschien de vorm, of het massieve ervan?

Arda heeft wat foto’s genomen en daarna zijn we doorgelopen naar, ja naar waar, geen idee. We kwamen op een gegeven moment bij het Lagerhuis uit en hebben van daar over de brug naar een eetplek gelopen. Het is echt heel moeilijk om een eettent te vinden hier. In Nederland heb je op elke hoek wel een Aziatisch restaurant, en anders wel patat. Hier valt dat tegen. Uiteindelijk vonden we een Italiaans restaurant waar ik pasta heb gegeten en Arda spaghetti.

Na het eten wilde ik eigenlijk nog wel iets doen, maar Arda was echt heel moe. Hij is het niet gewend om om half 11 wakker te worden vanwege de vakantie. Dit was dus een zware dag voor meneer:))

Het valt mij ook op dat ik in de ochtenden aan een stuk door klets, en hij in de avonden. Verschil tussen dag- en nachtmensen.

Morgen gaan we naar Atelier de Lumieres, zo veel zin in. Ik kijk hier al heel lang naar uit. Dit atelier heeft elke paar maanden een nieuwe tentoonstelling. Zo nemen ze een paar kunstenaars als thema en maken van hun kunst een mediavoorstelling. Wij gaan morgen naar die van Paul Klee en Marc Chagall. Kan niet wachten, ik heb echt hoge verwachtingen.

Verder gaan we morgen naar Grand Mosque. Deze Moskee is gebouwd als eerbetoon aan de duizenden moslimsoldaten die hulp boden tijdens de Eerste Wereldoorlog. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bood de Moskee een schuilplaats voor honderden Joden

Hiernaast blijkt de architectuur ook adembenemend te zijn. En daarnaast heeft de moskee ook een theehuis/restaurant, waar we gaan eten.

Morgen zal ik schrijven hoe ik alles heb ervaren. Tot morgen!