Om in Asilah te komen...

1 juni 2019 - Tanger, Marokko

Yaayyyy, weer een heerlijke dag waarin we van alles hebben gedaan.

Vanochtend werden we wakker met het idee om eens te checken hoe ver het naar Tetouan is. Toen we het bij de receptie vroegen, zei ze dat het iets van een uur zou duren. Toen ik reageerde:”Oowww, ik dacht twee uur of zo.” reageerde ze met het feit dat Casablanca zo ver is. Wowww, zo dichtbij, dachten wij. Dus zo ontstond het idee om naar Casablanca te gaan.

Op de één of andere manier vind ik Casablanca fascinerend en wil het heel graag zien.

Uiteindelijk besloten we toch eerst te zwemmen en daarna naar Asilah te gaan, zoals eerder bedacht.

Morgen willen we naar Fes of Casablanca, maar dat gaan we morgen bedenken.

Het is zo gaaf dat we zoveel kunnen doen in een relatief korte periode.

Dus zo gezegd, zo gedaan; eerst ontbeten, gezwommen en daarna op naar het treinstation voor een kaartje naar Asilah, een andere kuststad in Marokko. We hadden een boemeltrein genomen tweede klas. Ik vind het totaal onnodig om opeens voor luxe te gaan omdat je toevallig in een ander land bent. Tweede klas was dus prima.

Wij blij in de trein, denkend dat we binnen een uur in een andere stad zouden zijn, duurde uiteindelijk 4 uur.

Net voor de stad waar wij uit moesten stappen, stopte de trein. Iets van een defect. We hebben precies drie uur stilgestaan.

We liepen even naar buiten, net als de rest van de trein en gingen daarna een dutje doen, ook net als de rest van de trein.

Echt heel chill, Marokkanen slapen overal waar ze maar vinden:) De schoenen gaan direct uit en slapen maar. We hebben ons dus gelijk aangepast:)

Viel me trouwens op dat iedereen heel geduldig bleef wachten, op een groep vrouwen na. Die vrouwen werden boos, gingen schreeuwen en tegen de ramen bonken, maar de conducteur bleef heel rustig:)Als het de NS zou zijn geweest, zou de hele trein zeiken en doen.

Toen we waren aangekomen in Asilah, kwamen we een Nederlands stel tegen. Zij gingen ook richting het centrum. We wilden een taxi delen, maar helaas konden we geen taxi vinden. We begonnen maar te lopen, totdat we een truck tegenkwamen. Zo eentje waarvan de achterkant open is. Hij vroeg of we wilden meerijden, en wij zeiden natuurlijk ja! Was echt heel lachen:)Hij wilde er geen geld voor, maar wij hebben hem toch iets gegeven.

Asilah vonden wij een mooie en artistieke stad, alleen was er ook veel gesloten helaas. Waarschijnlijk ook door de Ramadan. De huizen, straatjes alles was wel heel mooi. We zijn hier tot de avond gebleven en toen teruggegaan met de trein.

Trouwens, zo een verkoper wilde onze zijn tekeningen verkopen. Ook al zei ik dat wij niet wilden, hij bleef meelopen en vertellen. Toen ik heel duidelijk nog eens “No!” zei, vroeg hij waar we vandaan kwamen. Toen ik zei dat we uit Nederland komen, werd hij serieus boos:”Kijken, kijken niet kopen. My wrong, i first have ask you we’re you from. Dutch people never buy.” Hij was zooo boos hahahaa. Alsof ik tegen hem zei dat ik iets zou kopen:)

De terugreis verliep wel soepel gelukkig.

We liepen na de reis nog even naar ons hotel om onszelf op te frissen om daarna weer naar buiten te gaan.

Omdat de mensen hun vasten hadden verbroken, begonnen de straten vol te stromen. Er was een kermis in de stad waar wij ook naartoe gingen.Arda is daar met een paar jongens in de botsauto’s geweest. Zo mooi om te zien; pubers zijn over de hele wereld hetzelfde:)

In de botsauto’s gingen ze echt helemaal los, was zo grappig. Één iemand uitkiezen en daar dan met z’n allen op rammen:)) Ze lieten Arda ook meedoen, dat vond hij echt heel leuk.

Na de kermis gingen we het winkelcentrum in. Het was dus al 22:00 uur maar iedereen liep te winkelen.

Ik had nog geen avondeten gehad, dus ging ik op zoek. Wederom geen tajine helaas. Ik snap niet dat ik geen tajine kan vinden in nota bene het land van tajine. Ik heb daarom maar falafel en fattoushsalade gegeten. Hopelijk lukt het morgen wel om tajine te vinden.

Het is nu 23:00 uur en we zijn net in ons hotel. We zijn hier pas twee hele dagen maar het voelt alsof we hier al 10 dagen rondlopen.pZo veel leuke dingen gedaan, zo veel indrukken opgedaan, het voelt allemaal zo lang aan.

Morgen gaan we hoogstwaarschijnlijk naar Casablanca, maar helemaal zeker weten we het nog niet.

Tot morgeennnnn.o