Casablanca hartje Ayse

2 juni 2019 - Tanger, Marokko

Vanochtend werd ik om 5.00 uur wakker, en twijfelde of ik Arda wakker zou maken.

We hadden gisteren afgesproken dat we de trein van 9.55 richting Casablanca zouden pakken, alleen leek het mij fijner om die van 7.55 te pakken, zodat we op de terugweg ook eerder terug konden komen om nog Tanger in te gaan.Ik moet zeggen dat het heel erg meeviel met de chagrijnigheid van een puber die wordt gewekt.

Snel douchen, ontbijten en direct door naar het treinstation.

Ik moet zeggen dat ik heel blij ben met de locatie van ons hotel. We zitten in het nieuwe centrum, en direct tegenover het treinstation. Dat heb ik niet bewust zo gedaan, maar achteraf bleek het een goed idee. Eigenlijk wilde ik in de Medina zitten, maar ik ben blij dat we dat niet hebben gedaan.Arda zou mij helemaal blut hebben gemaakt omdat hij al die fakekleding wil hebben:)

Hij had vandaag trouwens een korte broek en t-shirt van het Marokkaanse voetbalteam aan, zag er heel leuk uit:)Hij werd ook steeds aangesproken door Marokkanen die het leuk vonden dat hij een trainingspak van het Marokkaanse team aanhad:))

Om 10.00 uur kwamen we aan in Casablanca en namen de taxi naar Hasan II moskee. Dit is de derde grootste moskee van de wereld. We hebben een tour met een gids gedaan, wat wel heel nuttig was.

Het is een prachtig gebouw maar ik heb er toch mijn vraagtekens bij. Islam is bescheidenheid en gelijkheid, waarom dan allemaal superlatieven in een gebouw verwerken? En waarom een apart gangpad voor de koning maken? Wat mij betreft is een gebedshuis pas echt mooi als het sober is.

Na het moskeebezoek gingen we de medina in. Dat was echt heeeeel gaaf. Je had een typisch toeristisch gedeelte, met allemaal fakekleding en zo, maar als je dieper de straatjes inliep, kwam je terecht op de markten waar de locals zelf aan het winkelen waren.We waren ook de enige toeristen, voelde als in Marokko zijn, ipv. een toeristische attractie afwerken.We hebben hier een beetje gewinkeld, ik heb hele leuke, traditionele slippers gekocht, en rondegedwaald.

Hierna gingen we op zoek naar eten, wat een hele opgave was.We hebben toen bij M gegeten, omdat er dus serieus niets anders open was. Op zich ok, omdat we met Arda de afspraak hebben dat we tijdens elke reis 1 keer bij de M eten.

Na onze lunch besloten we lekker te slenteren. Was echt heerlijk; rondlopen, kletsen, even op een bankje zitten, ergens thee drinken. Geen haast, vooral de sfeer proeven, niet willen rennen om van alles te zien. Dit is echt de mooiste manier om een stad te leren kennen.

In de avond namen we de trein terug naar Tanger. We wilden het avondeten (de iftar) in Tanger doen, in ons hotel. Daar hebben ze elke avond een bonte gezelschap van chique Marokkanen die met vette auto’s naar de iftar komen.Ik was benieuwd wat zich daar nou allemaal afspeelde:))

De iftar was supergezellig, met heel veel eten en live muziek. Heel mooi allemaal, maar toen ik moest betalen, moest ik 68 euro betalen voor een kind dat niets lust en niets heeft gegeten en een vegetariër, dus moi. Ik had het nog gevraagd en ze zeiden 34 euro en dat vond ik redelijk voor ons tweetjes. Bleek het per persoon te zijn!! Omgerekend naar dirhams is dat megaveel geld!

Nu begreep ik die dure auto’s en zo beter, dit was reteduur.

Maar Hollander als ik ben, ben ik er niet mee akkoord gegaan. Daaaggg, we hebben amper iets gegeten en dan 68 euro betalen. Ze gingen uiteindelijk akkoord met 34 euro. Normaal gesproken zou ik me schamen voor dit soort gedrag maar ik vond dit zo oneerlijk dat ik voet bij stuk heb gehouden.

Na dit incidentje besloten we nog naar buiten te gaan, naar de kermis en naar de shopping mall om bij de supermarkt de laatste dingetjes te halen. Was weer heel gezellig. Ik ben zelf ook in de botsauto’s geweest, in mijn eigen autootje nog wel:))) Ik snap wel dat pubers dit leuk vinden:)

Verder heb ik Marokkaanse toetjes gehaald voor het suikerfeest dinsdag.

Nu liggen we op bed uit te rusten. We hebben zoveel gedaan afgelopen dagen dat we echt moe zijn.

Eigenlijk wilde ik morgenochtend nog naar Tetouan oid. maar dat gaat hem niet meer worden.

We gaan morgenochtend lekker zwemmen, uitgebreid ontbijten en dan om 14:00 uur naar het vliegveld.

Ik zal overmorgen nog een kort verslagje schrijven over de hele reis, dat is traditie geworden:)

xoxo