Ook gij, Brutus?

1 mei 2023 - Rome, Italië

Ik weet oprecht niet waar ik moet beginnen met vertellen. We hebben zo veel gezien, zo veel gedaan en zo veel gegeten.

Het kan daarom ook zijn dat ik dingen niet op volgorde vertel en dat alles door elkaar loopt in deze blog.

Laat ik maar beginnen met het ‘kaal’ opsommen van wat we allemaal hebben gezien;

Het colosseum, Forum Romanum, Palatijn, De Spaanse Trappen, Trevi Fontein, de locatie waar Brutus Julius Caesar heeft gedood (Ook gij, Brutus?) en nog veel meer maar wat nu even niet in mij opkomt.

Het Colosseum, Forum Romanum en Palatijn hebben we met een gids gedaan, waar ik achteraf heel blij om ben. Ze gaf zo veel meer informatie dan dat we zelf zouden ontdekken, heel waardevol en een aanrader dus.

Tijdens deze tour is het Forum Romanum en het graf (of nou ja, waar hij is gecremeerd) van Julius Caesar geweest wat mij het meest boeide. En oh ja, de tempel van Antoninus en Faustina was ook erg indrukwekkend (zoek het verhaal erachter op, erg indrukwekkend!) Het enige wat ik jullie wil verklappen is dat er boven de tempel een inscriptie staat met ‘DIVAE FAUSTINAE EX S.C.’ (Aan de vergoddelijkte Faustina, bij decreet van de senaat)

Lees het eerste Romeinse woord en je herkent een woord dat wij hedendaags ook gebruiken. Ra ra ra, wat bedoel ik?:))

Het viel mij vandaag nog weer eens op hoeveel Arda weet over de (Europese) geschiedenis, maar ook over hedendaagse onderwerpen, en hoeveel hij erover weet te vertellen. Ik was echt onder de indruk van Arda’s algemene kennis.

Na deze rondleiding, die overigens 2,5 uur duurde, gingen we bij een bakkerij eten die ook veganopties had. Het was er megadruk omdat het een tent is met prijzen voor hun producten.

Na het eten, hebben we veel geslenterd en verschillende gebouwen en fonteinen bezocht. We waren best moe waardoor we besloten om een electrische step te nemen. Wel eentje, waarbij ik voor Arda ging staan en Arda ging sturen. We hebben ons kapotgelachen:)) Arda kan goed rijden, moet ik zeggen. We hebben alle grote rotondes genomen, de kleine, drukke straatjes gepakt en het ging helemaal goed. Het regende ook nog, stonden we op die step al zingend (dat ene vrolijke lied op de bruiloft van de dochter van Godfather:) ) te rijden door de drukke straten van Rome. Het was echt een succes en we hebben daarom ook besloten om de komende dagen vooral de step te nemen ipv. de metro.

Ondertussen was ik wel helemaal natgeregend en had ik het megakoud. Daarom besloten we te eten en naar ons hotel te gaan om lekker te ontspannen.

We hebben gegeten in een Italiaans restaurant met veganopties. Het restaurant heet ‘Origano Trevi’ en is een absolute aanrader. Al is het wel druk en je moet er wel echt reserveren. Gelukkig had ik dat ook gedaan. We hebben er pizza gegeten en ik heb ook nog een toetje (Tiramisu) genomen. Alles was megalekker!

Het is nu 20.00 uur en wij zijn al in ons hotel. Sterker, Arda is in slaap gevallen:))

Het was een superleuke dag, maar we zijn ook heel moe. We gaan vandaag op tijd naar bed, want voor morgen hebben we ook een reservering voor een gids voor een bezoek aan het Pantheon.

Eerste dag is geslaagd✌🏽

Tot morgen allemaal.