Go go Blue Jays

19 juli 2023 - Toronto, Canada

Wederom een superleuke dag! Sinds we in Canada zijn, hadden we vandaag voor het eerst de mogelijkheid om echt uit te slapen en bij te komen. Ik was in principe wel vroeg wakker, maar heb in bed geleden om mijn lichaam te laten rusten. Arda heeft tot 11.30 uur geslapen, daarna heb ik heb wakker gemaakt. Niet omdat we plannen hadden, maar het leek mij wel fijn om toch even naar buiten te gaan om te ontbijten en rond te lopen, omdat we in de avond naar een baseball game zouden gaan.

Ik had online een leuk ontbijtplekje gevonden, maar helaas toen we er voor de deur stonden, bleken ze vandaag gesloten te zijn. Toen besloten we maar naar Mado te gaan in Downtown. We wilden met de tram gaan maar we hadden niet genoeg coins voor een kaartje. Arda wilde gewoon zwart rijden, maar dat durfde ik niet. Toen heb ik maar een seniorenkaartje gekocht, zodat ik iets van betaald had. Canadezen vertrouwen mensen, er zijn geen poortjes, geen conducteurs, iedereen gebruikt netjes een kaartje. Voelde echt slecht om daar misbruik van te maken, vandaar het seniorenkaartje:)

Na ons ontbijt bij Mado gingen we naar een megagroot winkelcentrum Eaton Centre. Arda wilde daar kleding halen, wat ik prima vond want het is het geld waar hij voor gespaard heeft. Maar toen zag ik opeens een vegan schoenenwinkel!! En ze hadden sale!! Ik heb superleuke schoenen gekocht voor 9 dollar (dat is iets van 7 euro). Daarna zag ik een heel zoet winkeltje met allemaal roze kleding. Daar moest ik wel naar binnen lopen. De winkel heette Honey en het blijkt dat ze alleen in Canada gevestigd zijn. Ze waren duur maar er was sale dus heb ik twee mierzoete, roze jurkjes gekocht. Ben er zo blij mee! Arda heeft ook twee shirts gekocht waar hij heel blij mee was. We waren allebei opgelaten en happy dus:)

Na het winkelen zijn we even naar ons hotel gegaan om uit te rusten. Rond 18.30 uur vertrokken we naar Rogers centre om een wedstrijd tussen de Blue Jays en Padres San Diego te kijken. En het was gaaaaffff!!! Wat een ervaring was dit! De wedstrijd duurde drie uur en tot ik had uitgevogeld hoe het werkte waren we twee uur verder. Het was ook niet alleen maar sport maar echt entertainment met tussendoor muziek waarop we gingen dansen (YMCA), een wedstrijd tussen twee mensen die zoveel mogelijk hotdogs moesten eten, dansjes van cheerleaders. Het was echt een bizarre ervaring. En dat het drie uur duurde had ik niet eens door, ik heb er echt van genoten. Ook hier was iedereen weer beleefd en vriendelijk. Geen machogedrag zoals bij voetbal en een heel gemoedelijke sfeer. Er werd niet gescholden, geschreeuwd of lelijk gedaan. Als je ooit naar Canada komt, is dit echt een aanrader.

Morgenmiddag om 12.17 uur nemen we de trein richting Ottawa, waar we drie nachten gaan verblijven. Dat wordt vooral een cultureel uitje met musea bezoeken. Ik ben benieuwd. Niemand is enthousiast over Ottawa, daarom houd ik mijn verwachtingen laag.

Voor nu ga ik naar bed en zal morgen weer schrijven.