Imposante stad Skopje

7 augustus 2019 - Skopje, Macedonië

En daar zijn we dan, onze laatste stop van deze gave reis; Skopje oftewel Üsküp💜

Maar voordat ik over vandaag ga vertellen, wil ik nog iets vertellen over gisteren. Nadat ik mijn verslag hier had gegooid, kwam Arda tot een ingeving om naae buiten te gaan. Het was 21:30 uur maar het was zo druk en gezellig dat we besloten te gaan wandelen. En het was echt zo leuk! Echt iedereen was op straat, van jong tot oud en iedereen was heel relaxed. Arda en ik hebben lekker gekletst, foto’s gemaakt en rondgekeken. Er was ook een kleine kermis waar we heen zijn geweest. Arda is in ‘de muur’ gegaan en verder hebben we er alleen rondgelopen. Rond 23:00 uur gingen we weer naar huis.

En nu door met vandaag;

Ik maakte Arda om half 10 wakker omdat we om 10 uur de kamer uitmoesten. De eigenaar van het huis zou ons rond 12 uur naar het busstation brengen. We hadden dus nog tijd om een beetje te slenteren en ergens te ontbijten. We hebben met, surprise, borek ontbeten. Echt,, ik denk dat ik aan het einde van onze reis geen borek meer kan zien. Maar ja, er zijn geen andere opties helaas.

Om 12 uur vertrokken we naar het busstation, onze bus vertrok precies op tijd, maar duurde wel langer dan we dachten. We hebben er ongeveer vier uur over gedaan en het was niet echt een fijne rit. De bus had moeite met de steile hellingen die we moesten nemen op de bergen. Op een gegeven moment stopte hij helemaal, midden op de weg op een berg. Was niet zo fijn. Eenmaal op de top, gingen we makkelijk naar beneden. Het uitzicht was wel weer prachtig. Op het busstation aangekomen, namen we een taxi en waren we vrij snel op ons adres. Het is een airb&b midden in het centrum, dus echt de perfecte locatie.

Toen we aankwamen, hebben we gedoucht, een beetje uitgerust en in de avond gingen we naar buiten. Zoals beloofd gingen we met Arda naar de Burger King, ik heb er patat gegeten, zodat ik iig. iets in mijn maag kreeg. Wist ik veel dat je verderop mijn aaallleerliefste gerechten kon krijgen; etsiz cigkofte en sutlac. Ik was gelukkiggggg. We liepen dus in de Old Bazaar en iedereen sprak gewoon Turks, dus was de Turkse keuken ook ruim vertegenwoordigd. Toen ik een toetjeswinkel zag, rende ik ernaar toe:)) Ik vroeg vol hoop of ze sutlac hadden, dat is Turkse rijstepudding. En ze hadden ook Turkse thee!!! Ik was zooo gelukkig, ik heb zo genoten dat die mensen vast dachten dat ik al weken niets had gegeten. Toen we daar zaten, zag ik verderop ‘Engin cigkofte’ staan. Neeee, dat is echt mijn lievelingsgerecht. Normaal gesproken wordt het met vlees gemaakt, maar tegenwoordig is het ook vaak vegetarisch, dan maken ze het met bulgur ipv. gehakt. Ik erheen en vragen of het vegetarisch was, en dat was het! Dat heb ik ook gekocht en gegeten. Ik ben nog nooit zo blij geweest om eten:))

Na dit culinaire avondje liepen we de Macedonian square op. Het hele plein is volgebouwd met reuze standbeelden, met in het midden het pronkstuk; Alexander de Grote. Ik snap niet helemaal waarom het zo over de top is, alsof ze iemand willen imponeren of zo. Maar ik geef toe, ik was ook onder de indruk.

We hebben verder nog lekker geslenterd en nu zijn we in ons huisje. We gaan lekker uitrusten en morgen maar eens kijken wat we allemaal gaan doen. We gaan sowieso in de avond een free walking tour doen, heb ik veel zin in.