Walking tour in Skopje

8 augustus 2019 - Skopje, Macedonië

Het was echt een superleuke en superwarme dag. Het was vandaag echt voor het eerst dat we het zo benauwd en warm hadden dat zelfs Arda midden op de dag vrijwillig ging douchen:)) Maar goed:) Arda werd vandaag om 13:00 uur wakker!! Echt gewoon om 13:00 uur! Ik liet hem slapen maar er leek geen einde aan te komen:) Ik moet zeggen dat ik zelf ook heb uitgeslapen, wel tot 8:00 uur:) Nadat Arda wakker was, gingen we ergens ontbijten; Arda een tosti en ik cigkofte. Het was al middag en cigfkofte kon er dus mee door als lunch. En ook al was het ontbijt, dan had ik het nog gegeten want ik ben verslaafd aan cigkofte.

Na ons ontbijt gingen we naar een lokale markt om rond te kijken. Ik heb drie hemdjes gekocht, waren supergoedkoop. De markt was erg leuk, alleen maar locals, ik vind dat altijd erg leuk om te zien. Na de markt gingen we even naar huis om te douchen om daarna een free walking tour te doen. De tour duurde drie uur en leidde ons door de belangrijkste gebouwen en gebeurtenissen van Macedonië. Ik vind deze tours altijd heel leuk, ze zijn erg leerzaam en je krijgt veel insiders tips. Ons groepje was ook heel wisselend, van de VS tot Cyprus. De Cyprioot was een bijzondere man. Hij was Griek en ging steeds in discussie met de guide. Op een gegeven kwam hij op voor de Ottomanen omdat de guide zei dat ze een stuk land hadden afgepakt van ze. Ik lag echt in een deuk om hem. Tijdens de tour zagen we een tourbureau dat mensen naar de Matka Canyon brengt, die hebben we voor morgen gelijk geboekt. Ging die Griekse man ook gelijk boeken. Vroeg die ons nog hoe laat wij gingen, wilde hij ook hetzelfde tijdstip:)) Was echt grappig. Ik ben benieuwd hoe dat gaat morgen:)

De tour was heel leerzaam en weer kwamen we erachter dat de Turken echt overal zijn geweest en overal heel veel cultuur en architectuur hebben achtergelaten. Het valt me op dat in ieder land waar we geweest zijn, mensen heel positief zijn over de Ottomanen. Ze geven aan dat ze, ondanks dat ze waren veroverd, in vrijheid konden leven en dat ze me rust werden gelaten. Dit is wat de bevolking hoort en leert. Ik vind dat echt heel fijn, ik heb me nergens onprettig of schuldig gevoeld vanwege het gedrag van mijn voorouders. Toch wel een prettig gevoel.

Na de tour wilden we ergens eten. We zijn letterlijk bij vier plekken opgestaan omdat er niets vegetarisch was. Uiteindelijk hebben we bij een Donerzaak gegeten; ik patat met augurken:) en Arda doner. Ik heb geeneens mijn toetje gehad vandaag. Maar morgen ga ik zeker weer een toetje eten, met Turkse thee erbij.

Morgen gaan we naar de Matka Canyon, heel veel zin in. We hebben een Turkssprekende gids:) Alsof wij geen Engels spreken:))