Onze laatste dag op reis 🥺

9 augustus 2019 - Skopje, Macedonië

Het wordt saai, maar ook vandaag weer kan ik de dag samenvatten met; Zuchhht, wat een heerlijke dag.

Vanochtend moesten we om 10:00 uur klaarstaan voor een kerk waar we hadden afgesproken. Een gids kwam ons ophalen om een dagtour met ons te maken. Nou ja, gids is een groot woord, het was meer een jongen die ons rondreed in de auto, en ons opwachtte om naar de volgende locatie te brengen.

De jongen van gisteren was er ook, en verder niemand, een klein clubje van vier dus.

We reden eerst naar de Matka Canyon, om daar 3 uur te blijven. Na 3 uur zouden we bij de parkeerplaats onze guide, Timur, ontmoeten. De Canyon was echt heeeellll gaaf, zo mooi, de natuur was adembenemend.

We hebben eerst een boottour van een uur gemaakt, incl. een grotbezoek, en daarna hebben we met Arda gekayakt. Dit was mijn eerste keer en na mijn Raftingtrauma vond ik dit dus echt eng:)) Bleek helemaal niet nodig te zijn, was echt heel chill. Lekker in zo een kayak zitten, peddelen, genieten van de natuur en de stilte. Was echt heel leuk.

Na het kayakken, gingen we iets drinken aan de rand van de canyon. Daar waren twee Turkse gezinnen, die heel typisch discussie aan het voeren waren of ze nou wel of geen cadeautjes moesten kopen voor het huisfront. Echt, zoooo typisch, ik moest er echt om lachen. ‘Ja, die en die hebben nog nooit iets voor ons gekocht, waarom zouden wij dan iets kopen?’ :))) En toen ze hoorden dat Arda Turks sprak, kwamen ze gelijk vragen uit welke stad we in Turkije komen:) Ook zo een ‘Ow ja, naaaatuuuurlijk moet je dat vragen’ moment. Turks gonna be Turks.

Na de canyon gingen we naar een dorp in de bergen met de oudste kerk van Skopje. We hebben een kaarsje gebrand, een wens gedaan en toen gingen we alweer door. We hebben deze reis zo veel kerken gezien dat we een beetje kerkenmoe zijn:)))

Na dit dorpsbezoek gingen we door naar het milleniumkruis. Net als in Mostar heeft Skopje ook een reuzekruis staan op de hoogste berg van Skopje. Ik snap het idee erachter nog steeds niet maar goed, hoort erbij, is een attractie die bij Skopje hoort dus ook gedaan. We moesten wel met een kabelbaan naar het kruis. De jongen uit Cyprus ging ook met ons mee, het was wel echt een leuke en intelligente jongen. Je kon er echt gesprekken mee voeren. Maar goed de kabelbaan dus. Arda merkte op dat we onze reis met de kabelbaan waren begonnen, de eerste dag in Sarajevo, en de laatste dag ook met de kabelbaan eindigden. Was wel bijzonder idd. Na dit bezoek werden we voor ons huis afgezet. We hebben wat uitgerust en gewacht tot de ergste hitte voorbij was, het was namelijk 40 graden vandaag. Best wel een beetje warm. Ik heb zelfs nog een dutje gedaan en Arda heeft stranger things gekeken op Netflix. In de avond gingen we naar buiten om te eten. Ik ging weer cigkofte halen. De jongen die daar werkt, vroeg ons waar we vandaan kwamen en dat het hem was opgevallen dat we elke dag cigkofte komen halen:)) Het is ook zo lekkeeerrr. Na het eten, gingen we ergens Turkse thee drinken en trilice, een Turks toetje, eten. Was ook weer heerlijk.

Hierna besloten we buiten het oude stadscentrum te slenteren, we kwamen uit bij een heel oud winkelcentrum. Daar hebben we ook wat gewandeld en zijn uiteindelijk naar ons huisje gegaan.

Morgen moeten we om 9.00 uur uitchecken, een taxi vinden en op naar het vliegveld.

Arda en ik hebben het er al over gehad en vinden dat dit een superreis was.

Ik zal morgen of overmorgen nog een laatste verslag schrijven over onze bevindingen en ervaringen.

xoxo