Jetlag

14 juli 2023 - Toronto, Canada

Vandaag hakte de jetlag er wel in hoor. Ik sliep gisteren rond 22.00 uur en om 04.00 uur was ik weer klaarwakker. Arda hield het goed vol tot 07.30 uur.

Elke ochtend eet Arda magnetron popcorn voordat we maar buiten gaan, dus vandaag ook weer:)

Nadat we klaar waren, liepen we naar buiten. Het plan was om met de metro richting Royal Ontario Museum te gaan, eerst te ontbijten en daarna het museum te bezoeken.

Het was leuk om ook eens de metro te nemen en mijn voeten zitten onder de blaren dus fijn het ov.

Vandaag had ik mijn wandelschoenen aan, die zitten ondanks de blaren echt heel erg comfortabel.

Ik baalde een beetje toen ik ze moest kopen (‘moest’ want ik heb gescheurde enkelbanden en dan zijn stevige schoenen erg belangrijk) maar nu ben ik echt blij dat ik ze heb gehaald. Ik heb Jack Wolfskins gekocht en heb er paarse veters in gedaan zodat ze toch nog wat vrolijk zijn.

Maar goed, nadat we waren uitgestapt, gingen we op zoek naar ontbijt. In deze wijk vegan ontbijt vinden was zeer moeizaam. Uiteindelijk heb ik maar een droge bagel gehaald en wat water. Tijdens de lunch zou ik dit wel goedmaken.

Het museum was vier verdiepingen met verschillende thema’s. We begonnen helemaal boven waar het thema ‘hedendaagse kunst’ was. Deze viel wat ons betreft tegen. De andere verdiepingen waren wel heel interessant. Dino’s, Romeinen, Egyptenaren, alles kwam langs. Vooral bij de Egyptenaren en de dinosaurussen hebben we lang rondgelopen.

Ik merk dat Arda dieren echt heel leuk en interessant vind. Ik opperde ook of hij geen biologie wil studeren, net als zijn nicht. Hij gaf aan dat dat niet kan met zijn profiel en dat hij dan weer te veel nieuws moet leren. Op een gegeven moment gaf hij wel aan dat het hem heel gaaf lijkt om capibara’s te onderzoeken. Wie weet neemt hij in zijn tussenjaar toch de beslissing een andere richting dan economie op te gaan.

Ik zie dat hij opleeft als hij dieren ziet en erover kan lezen. Hij krijgt een glinstering in zijn ogen en ik vind het zo zonde als hij straks iets gaat doen ‘alleen voor het geld’. Daarom probeer ik hem aan te sporen zijn passie te volgen, maar uiteindelijk moet hij zelf beslissen.

Na het museum wilden we ergens eten. We vonden toevalligerwijs Copper branch. Dat is Canadese franchise waar alles plant based is. We hebben het ook in Utrecht, maar hier waren veel meer opties. Ik heb hier iets gegeten en besloot daarna naar onze Airbnb te gaan. Ik kon namelijk mijn ogen niet meer openhouden. Arda ging zelf de stad in en ik ging een dutje doen. Dat had ik echt nodig. Ik heb zo een twee uur geslapen. Ook Arda kwam even terug om uit te rusten.

Na uitgerust te hebben, wilden we naar St.Lawrence market. Dit is een overdekte markt met vooral veel, bleeehhh, vlees. We hebben er even rondgelopen, Arda heeft er de Amerikaanse snoepjes gevonden en gekocht die hij al lang wilde en daarna zijn we vertrokken.

Op onze weg naar downtown kwamen we toevallig langs een vegan eettent. Ze hadden daar zelfs een patatje oorlog:) Als echte Hollanders hebben we dat niet genomen maar toch wel als side dish patat. Ik heb dumplings gegeten en eigenlijk vond ik ze matig.

Na het eten gingen we weer richting downtown, maar erg verder kwamen we niet, want Arda zag een winkel die ‘winner’ heette en daar wilde hij wel in. Het bleek een soort van outlet met merken die hij blijkbaar leuk vindt. We hebben een winkelwagentje gepakt en lekker gewinkeld:) Kwam wel goed uit want we hadden ook een powerbank nodig. Na het winkelen toen we richting onze Airbnb liepen, zagen we de Turkse meneer van de eerste dag in zijn kraampje voorbij rijden. Arda en ik helemaal enthousiast zwaaien en hij ook helemaal blij. Was leuk om hem weer te zien.

Nu zijn we op onze kamer, even uitrusten, daarna de koffers doen. Morgen gaan we namelijk twee nachten kamperen in Algonquin national park. Ik vind het echt heel spannend, vooral vanwege de beren. De mensen die de hebben georganiseerd zullen wel weten hoe en wat. Daar moet ik maar op vertrouwen. Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn en of ik kan gaan slapen in een tent.

Morgenochtend om 07.30 uur vertrekt onze bus richting het park. De reis duurt zo een 4 uur. We worden daar opgewacht door de organisatie en van daar gaan we al kanoënd het park in. 12 Kilometer kanoën met tussenstops natuurlijk om op onze campinglocatie te komen. Ik weet niet zeker of we daar internet hebben, dus het kan zijn dat ik twee dagen niet kan bloggen. 16 Juli komen we weer terug in Toronto om tot de 19e hier te blijven. 17 Juli doen we een dagtocht naar de Niagara falls en 18 juli bezoeken we een baseballwedstrijd, om vervolgens op 19 juli met de trein richting Ottawa te vertrekken.

Maar tot dan…eerst het kamperen overleven:)

Tot later lieve allemaal, ik ga nu inpakken en uitrusten.

Xoxo