John Lennon Wall

8 maart 2019 - Praag, Tsjechië

Vannacht droomde ik over vliegtuigen die in de zee stortten en dat soort rampscenario’s. Toch een trauma overgehouden aam de vlucht van gisteren:)

Maar verder heel goed geslapen hoor. Ik was al om 5:00 uur wakker, adrenaline houdt mij altijd wakker op reizen, maar stond uiteindelijk om 6:30 uur op.

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, we hebben zoveel gedaan. We hebben zo een 8 uur gelopen vandaag en dat voelen we allebei nu wel. Volgens de app. zijn we 57 verdiepingen opgegaan, en dat zou heel goed kunnen kloppen want we hebben heel wat heuvels beklommen.

Praag is gebouwd op vijf heuvels waardoor je de hele tijd of aan het klimmen bent of aan het dalen.

Maar nu naar de dag; Rond 8 uur vertrokken we om een ontbijtplekje te vinden. Na ons ontbijt begonnen we te lopen in willekeurige volgorde om te kijken waar we uit zouden komen. Op deze manier hebben we echt heel veel gezien. We zijn bij het Wescensaplein geweest, de souveniersmarkt bezocht, het oude plein bezocht en heel veel in nauwe straatjes gedwaald. Was echt heel erg leuk, vooral omdat elke straat historie ademt. De gebouwen zijn statig en hebben elk een verhaal. Na het slenteren en het bezoeken van deze pleinen, besloten we naar het museum van Communisme te gaan. Was een museum over het ontstaan van het Communisme in Tsjechoslowakije tot het heden. Was een klein maar interessant museum. Arda en ik hebben discussies gevoers over het nut van het Communisme en kapitalisme en we kwamen tot de conclusie dat Arda toch wel meer kapitalistisch is en ik Communistisch:) Na dit museum kwamen we toevallig een shoppingmall tegen, Palladium. Daar zijn we in geweest, hebben iets gedronken en er een beetje rondgelopen.

Toen besloten we naar de Karlsbrug te gaan. Wij waren niet de enigen, de hele brug stond vol met toeristen, gewoon niet normaal meer. De brug was wel erg mooi en in het bijzonder èèn van de standbeelden op de brug, genaamd ‘de wrede Turk’:) Er is dus serieus een Turk gemaakt (lange snor, harembroek) die een gevangenis bewaakt waar drie Christenen zijn gestopt. De Turk is van de tijd van de Ottomanen en dus natuurlijk ook geen nieuw standbeeld.

Toen we de brug over waren gestoken, kwamen we in het nog oudere gedeelte van Praag, het voelde ook anders aan dan de andere kant van de brug. We wilden daar ook gewoon dwalen en kijken waar we uit zouden komen. We kwamen dus uit bij de uitkijkpost die boven op de heuvel stond. We waren echt kapot toen we boven waren, en dan ook nog de uitkijkpost op. Mijn benen trilden helemaal aan het eind van deze rit. Het was het wel waard, het uitzicht op Praag was echt prachtig. Op de terugweg wilden de het treintje naar beneden nemen maar die was gesloten. Op zich niet heel erg want we zijn lekker kletsend weer naar beneden gegaan.

En dan mijn toppunt van vandaag:

De John Lennon wall.

Als grote fan van De Beatles, en dan in het bijzonder van John Lennon, moest ik natuurlijk de wall bezoeken. Deze muur is helemaal spontaan ontstaan toen een jonge man tijdens de fluwelen revolutie op een witte muur leuzen van John Lennon had geschreven. Dit hebben ze niet weggehaald, integendeel, mensen zijn er quotes van John Lennon op blijven schrijven. Het is wel wat toeristisch nu maar het idee erachter en dat de muur echt voor een revolutie is gebruikt, is erg indrukwekkend voor mij. Voor de muur stond een jongen met gitaar liedjes van The Beatles te zingen om zo wat geld te verdienen. Ik vond het echt magisch en echt het allerleukste van vandaag. Arda en ik hebben ook nog iets op de muur geschreven. In een winkeltjes verderop heb ik een t-shirt gekocht met ‘Imagine’ erop, mijn nieuwe lievelingsshirt:)

Verder over het eten;

Er is echt eten in overvloed, niet normaal. Thai, Italiaans, Tsjechisch, wat je maar zoekt. Ook hebben ze zelf een specialiteit en het heet Zrdinek, een soort spiralen deeg met kaneel erop met vulling naar keuze. Het was echt superlekker. Wel zit je dan echt helemaal vol en kun je lange tijd niets meer eten. Als avondeten hebben we in een Italiaans restaurant gegeten, voor meneer natuurlijk.

Ik ben vast van alles vergeten maar dat komt morgen dan wel. Het is pas 20:00 uur maar we zijn allebei echt helemaal kapot. We hebben echt al zoveel gedaan waardoor we morgen chill kunnen doen. Arda wil in ieder geval naar het kattencafè. We gaan het zien.

Tot morgen allemaaaallll.