Kikiriki

5 augustus 2019 - Ohrid, Macedonië

Vanochtend werd ik om 6 uur wakker maar gelukkig sliep ik nog een half uurtje in. Om 9 uur ben ik gaan ontbijten, zonder Arda. Hij slaapt liever dan eten dus liet ik hem maar. Na het ontbijten ben ik ook onze tickets naar Skopje gaan halen.

De eigenaar van onze guesthouse is echt heel cool, een oude Macedonische hippie die in de zomer hier woont en in de winter in de VS. Hij heeft ook Woodstock festival posters hangen in de guesthouse.

Om 10 uur maakte ik Arda wakker omdat we een boattour zouden maken, die een hele dag zou duren. Om 11 uur vertrok de boot. Hij stopte eerst bij een museum, was hoogst oninteressant. Het zou de manier van leven in vroegere tijden in Ohrid moeten representeren, maar het sloeg echt nergens op:))

Hierna was de volgende stop St.Naum, dit is een heilige die in Ohrid woonde en die ook een eigen kerk had. Deze kerk hebben we bezocht. Was heel raar, ik had een short aan en vroeg de man bij de tickets of ik zo naar binnen mocht, hij zei ja, en toen ik wilde betalen, liet hij ons ook gratis naar binnen gaan:)) Ik werd dus zelfs beloond omdat ik een korte broek aan had:)) We begrepen hem niet helemaal.

Bij deze stop bleven we 2,5 uur. Je kon hier namelijk ook eten, zwemmen, rondlopen etc.

Arda en ik hebben ergens in het water een fruitsalade gegeten, was zo leuk. Ze hadden een paar stoeltjes en tafels in het water (meer) geplaatst, dus lekker met onze voeten in het water fruitsalade gegeten.

Na deze stop was het alweer tijd om terug te keren naar Ohrid centrum.

We hebben een uurtje thuis uitgerust en daarna de straat weer opgegaan. We wilden eerst ergens in een restaurant eten maar toen bedachten we dat als we goedkoop op straat eten, dat we dan van het geld dat we over zouden houden kleding konden kopen:))) Ik heb dus voor 80 cent borek gehaald en Arda voor een euro een wafel. We hebben dus serieus voor €1,80 gegeten:))

Uiteindelijk hebben we geen kleding gekocht maar wie weet morgen, want er zijn echt heel veel winkels met superveel leuke kleren.

Het centrum van Ohrid is ook echt supergezellig, met toeristen maar ook echt Macedoniërs die hier op vakantie zijn of hier wonen. Ik vind die mix erg leuk.

Arda en ik zijn wel allebei moe geworden vandaag, op de boot was best wel intensief. Ik ben op de terugweg trouwens in de boot in slaap gevallen.:) Ik ben echt gezegend met mijn slaap, ik val overal in slaap, echt heerlijk.

Morgen gaan we de stad verkennen, hopen dat het niet te heet wordt. Ik ga nu maar eens nogmaals achtergrondinformatie doornemen over de plaatsen die we morgen gaan bezoeken. Meneer zegt:”Je had beter moeten voorbereiden.” als ik geen antwoord heb op zijn vragen:)) Zelf uitzoeken, daar doet hij niet aan.

Ow ja, nog iets, was ik vergeten. Arda haalde een maiskolf bij een mevrouw bij een kraampje en ik had een zakje pinda’s in mijn handen. Pinda betekent Kikiriki in het Macedonisch. Die mevrouw vroeg mij ‘Kikiriki?’ En vroeg toen of ze er eentje mocht. Ik gaf haar een handje en zij bedankte me. Ik vond het zo een leuke en mooie reactie van deze mevrouw. In de Islamitische cultuur is delen heel belangrijk. Ben je iets aan het eten en zie je dat een ander dat ziet? Dan moet je diegene je eten aanbieden. Die ander heeft er recht op, zo wordt dat gezien. Bied je haar niets aan, dan ontneem je haar in principe iets wat van haar is. Klinkt ingewikkeld maar is eigenlijk heel simpel; delen! Dat deze mevrouw er dus om vroeg omdat ze er waarschijnlijk zin in had, vond ik heel fijn.