Museabezoek in Tirana

2 augustus 2019 - Tirana, Albanië

Ook vandaag was weer een superleuke dag. Vanochtend werden we wakker en gingen voordat we überhaupt iets gingen doen, de stad in op zoek naar ontbijt. We vonden al heel snel een plekje waar we een broodje en een smoothie namen om vervolgens terug te gaan naar ons hotel, want Arda wilde zwemmen. In deze hitte leek het mij ook goed om de vroege middag in het water door te brengen. We hebben in de middag gezond en gezwommen. Ik moest echt lachen om Arda, die was heel irritant aan het doen in het zwembad:)) Ik moest allemaal kunstjes doen, ‘doe de handstand in het water. Probeer onder mijn benen door te zwemmen’ etc. :))) Ik heb gelukkig ook tijd gehad om wat vitamine D op te doen. Ik moet zeggen, ik heb best een kleurtje gekregen.

Na het zwemmen, ging ik een dutje doen en Arda chillen.

Hierna gingen we naar buiten om te lunchen. Arda wilde per se naar de KFC dus deden we dat maar. Hoe ironisch, de KFC is precies tegenover het voormalige huis van Enver Hoca geopend, kapitalisme vs. communisme, zichtbaarder en concreter dan dit zou niet kunnen. Na onze lunch gingen we naar the house of leaves. Dit is het gebouw waar tijdens het communistische regime vanuit werd geopereerd, soort van geheime dienst van de communisten dus. Was een erg interessant museum.

Hierna zijn we naar bunkart geweest. Dit is een bunker die is omgebouwd tot museum, over de historie van Albanië. De bunker is tijdens de periode van Enver Hoca gebouwd. Hij heeft door het hele land heen duizenden bunkers laten bouwen voor het geval ze werden aangevallen door de vijand. Als het zou moeten, zou het hele volk passen in deze bunkers. Ik moet zeggen, de bunker bezorgde mij een claustrofobisch gevoel. Na dit museum gingen we naar Pazar iri, dit is een buurt met een markt en gezellig restaurants. We hebben hier gezellig geslenterd en ergens iets gedronken.

Na deze wijk zijn we naar de Kale gegaan, die is een voormalig kasteel maar nu helemaal omgebouwd tot een attractie waar je kunt winkelen en eten. Ik vond het niet heel bijzonder eerlijk gezegd.

Rond 20:00 uur gingen we eten, weer bij hetzelfde plekje als gisteren. Ik heb weer lekker pilav genomen maar nu met tursu erbij.

Het was echt een superleuke dag en ik zeg het nog een keer; Tirana is een superleuke en levendige stad!

Morgen nog een dagje in Tirana en dan zit het er helaas alweer op in Tirana. Morgen gaan we het nationaal historisch museum bezoeken, en verder hebben we nog geen grote plannen.

xxx