Tirana, wat een gave stad!

1 augustus 2019 - Tirana, Albanië

Vandaag was een superleuke dag. Onze bus van Podgorica naar Tirana-Albanië vertrok om 10:00 uur dus we hadden rustig tijd om wakker te worden. We hadden geen tijd voor ontbijt in het hotel dus kochten we een paar dingetjes in de supermarkt. Bijna op tijd vertrok onze bus vanuit Montenegro. De hele bus zat vol met backpackers, was wel grappig. De grensovergang ging vrij soepel, alles bij elkaar hebben we er een uur gestaan. Mensen die hier geen ervaring mee hebben; de chauffeur van de bus neemt alle paspoorten in, gaat ermee naar een douanebeambte en die pikt er dan mensen uit om extra te controleren of bagage te checken. Daarna deelt de chauffeur alle paspoorten weer uit. Vandaag had de chauffeur geen zin, dus vroef hij of ik de paspoorten uit wilde delen. Hij had precies de juiste persoon hiervoor uitgekozen:))) Iedereen drom ok mij heen, waardoor ik geen overzicht meer had. Ik gelijk iedereen gezegd dat ik de bus inging en mensen daar zou ‘omroepen’.:))) Werkte prima, ik ben een geboren regelaar, dus dit was peanut voor me:))) De rit was verder prima, met weer jaren ‘80 muziek, deze keer Boy George in de aanbieding, en een heerlijk uitzicht.

Met alleej maar een half uur vertraging kwamen we aan in Tirana. We kochten gelijk onze tickets naar Ohrid zodat we daar niet voor terug hoefden naar het busstation.

Op het station namen we een klunzige taxi om naar ons hotel te gaan. Hij kende de hele stad niet:) Uiteindelijk kwamen we aan, en ik moet zeggen, we zijn erg concent met ons plekje. Heerlijk grote kamer, een klein zwembadje, heel schattig. We zijn dan ook meteen gaan zwemmen. Daar hebben we kennisgemaakt, met handen- en voetenwerk, met een heel lief Albanees stel. Arda heeft erg genoten van het zwemmen.

Na het zwemmen gingen we de straat op, een ijsje eten en ergens iets drinken. Om 18:00 uur zouden we deelnemen aan de free walking tour. Ik ben zo blij dat we dit hebben gedaan. De tour was echt heel leerzaam en we hebben alle hoogtepunten van Tirana wel gezien. Ook hebben we veel geleerd over de communistische geschiedenis van Albanië. Het meest onder de indruk was ik van de reuze standbeelden van Stalin, Lenin en Enver hoca (de dictator van het communistische regime van Albanië toendertijd).

Tirana is echt een gezellige en levendige stad. Ik had het eerlijk gezegd niet zo verwacht.

Na de walking tour hebben we ergens gegeten, ik heb gewoon lekkere pilav gegeten, zoals het thuis wordt gemaakt. Was ik zo aan toe.

Na het eten ziin we in ons hotel aangekomen. We zijn erg moe en gaan wss. niet te laat naar bed.

Ik heb zin in morgen!

xxx