Een paar tips 💜

22 augustus 2018 - Utrecht, Nederland

Lieve allemaal,

Zoals beloofd heb ik hieronder een paar tips gezet waar jullie misschien iets aan hebben als jullie gaan reizen in Zuid-Oost Azië.

-Mijn belangrijkste tip:

Lees je goed in in de geschiedenis van landen zoals Vietnam, Laos en Cambodja. De historie is zo tragisch en zo belangrijk dat het een belediging zou zijn als je deze landen bezocht zonder ook maar iets te weten wat zich in deze landen heeft plaatsgevonden. De bevolking heeft het recht op respectvolle reizigers die zich bewust zijn van het feit dat ze rondlopen in landen waar veel is geleden en waar nu heel hard wordt gewerkt aan het herstel van alle verdriet en pijn.

-Boek geen georganiseerde tours, neem de vrijheid. Dat kan, het is veilig en over het algemeen zijn de mensen heel eerlijk en behulpzaam. Mijn ervaring is dat als je een georganiseerde tour boekt, niet echt met de bevolking in contact komt. Je maakt het land minder intens mee.

-Maanden van tevoren hotels etc. boeken is niet nodig, er zijn veel mogelijkheden en er is nooit echt iets helemaal vol. Vroeger boekte ik alles ruim van tevoren maar ter plekke wilde ik toch mijn plannen wijzigen maar dat ging dan moeizaam omdat ik al had betaald. Of je moet hotels boeken waarbij je gratis kunt annuleren. Persoonlijk vond ik dit niet eens nodig.

-Alleen reizen is heel waardevol maar je moet wel sterk in je schoenen staan, in jezelf en in anderen geloven en niet overal bang voor zijn.

-Zoek een hotel via een hotelwebsite (bv. booking.com) en bel dan direct naar het hotel ipv boeken via commerciele websites. Mijn ervaring is dat het altijd goedkoper uitkomt. Ik heb bijna niet via websites geboekt. Ook een voordeel is, is dat je geen creditcard nodig hebt.

-Download de app maps.me. Dit is een kaarten app. die je ook offline kunt gebruiken. Heel erg handig!

-Zeg ‘ja’ tegen alles, doe overal aan mee en sta overal voor open en je zult de leukste ervaringen opdoen. Zie je een dancingklasje op straat? Loop ernaartoe en vraag of je mee mag doen. Ik heb dit in Laos gedaan, superleuk:)

-Ervaar eens een lange dagtrein ipv. de nachttrein. Het lijkt op een onbenutte dag maar dat is het echt niet, geloof me.

Hebben jullie nog waardevoll tips? Zet ze dan onder deze blog zodat iedereen ervan kan profiteren.

Dit was dan echt mijn allerlaatste blog voor nu. Ik hoop dat ik jullie iets heb mee kunnen geven van onze reis en dat jullie hebben genoten tijdens het lezen.

Allemaal bedankt en ik ‘zie’ jullie snel.

xoxo