Quebec it is

23 juli 2023 - Quebec, Canada

Nooit gedacht dat ik vandaag veel te vertellen zou hebben, maar ik heb veel te vertelleeennn.

Vandaag vertrokken we dus uit Ottawa richting Quebec. Omdat onze trein pas om 14.20 uur zo vertrekken, hadden we nog de hele ochtend voor onszelf. Onze host van de Airbnb adviseerde een Farmer’s market in de wijk aan. Al kletsende liepen we daar naartoe en dachten dat we daar vast wel iets te ontbijten konden krijgen. Bleek het gewoon een markt te zijn met een paar kraampjes:) We liepen toen maar door naar Rideau hall. Het gebouw waar vroeger the government van the UK en Canada samen zat. Er stonden nu ook nog Brite soldaten de wacht te houden. Het gebouw stond midden in een park dus na het bezoek aan het gebouw hebben we nog even in het park gewandeld. Hierna besloten we richting onze Airbnb te lopen om daar iets te eten. De meneer die ons hielp met de bestelling was op z’n zachtst gezegd een kletskous. Toen hij hoorde dat wij uit Nederland kwamen, bleef die maar vragen stellen en vertellen over Canada:) Was wel gezellig en lief hoor.

Om half 2 namen we de Uber richting het treinstation. De treinreizen hier starten net zoals een vlucht; inchecken, bagage inleveren, in de rij staan om de trein in te stappen. De treinreis duurde 6 uur en was best een flinke zit, maar het laatste stukje (laatste 2 uur) maakte veel goed. Het uitzicht was fenomenaal!! Overal groen, meren, bossen, rivieren, ruig landschap, was echt adembenemend om uit het raam te staren. Een klein stukje was zelfs een beetje eng. We reden echt naast een klif, je keek zo beneden de afgrond in.  Verder hebben we ook wel genoten in de trein. We hebben gekletst met Arda, gelachen en op onze telefoons gezeten. Als er een omroep werd gedaan, ging er elke keer een gong af in de trein, en ik riep elke keer ‘Arda van 6 jaar wil graag opgehaald worden uit de ballenbak.’ Klinkt nu niet grappig maar we hebben ons kapotgelachen hierom:))

Rond 20.30 uur waren we in Quebec en dachten dat we niets meer zouden doen, maar toen we de stad zagen, waren we helemaal verbaasd. Wat een mooie en gezellige stad! De chauffeur die ons naar onze b&b bracht, gaf ook allemaal tips en toen we langs een heel duur hotel reden, zei die ‘This is your hotel’. Ik helemaal in paniek omdat hij ons naar een verkeerd adres had gebracht, en hij ondertussen kwam niet meer bij van het lachen. Hij was grappig aan het doen:))

Onze b&b is superschattig en de locatie is perfect. We lieten onze spullen achter en gingen gelijk de stad in. We liepen eerst een rondje om te oriënteren en daarna gingen we op zoek naar eten. We hebben hamburgers gegeten in een restaurant. Het was een beetje prijzig maar het was het dubbel en dwars waard! Het was echt heerlijk. Na ons etentje liepen we de stad in en zagen een street artist zingen. Het was een oudere meneer die echt goede muziek speelde. De mensen begonnen ook spontaan te dansen, het was heel erg gezellig! Wij hebben er lang gestaan, meegeklapt, beetje gedanst en meegezongen. Hij zong op een gegeven moment ‘Hey Jude’ van The Beatles en ik zag Arda meezingen. Mijn god wat was ik trots, heb ik hem toch wel meer meegegeven dan ik dacht. Na deze meneer gingen we naar een andere straatartiest kijken, die was echt heel grappig. Kortom, we hebben het hartstikke gezellig gehad en zijn mega enthousiast over Quebec.

Morgen zijn we van plan om de Montmorcery watervallen te bezoeken. Het zou zelfs kunnen in een uur op de fiets. We weten het nog niet.

Voor nu ga ik slapen want door mijn enthousiasme heb ik te veel adrenaline aangemaakt waardoor ik misschien niet kan slapen, en dat wil ik wel graag.